bij vlagen geniaal, maar vaak onbegrijpelijk

wil veltkamp 07 oktober 2020
Om maar met de deur in huis te vallen, ik las nog geen enkel boek van Nelleke Noordervliet. Daar zou verandering in komen met haar nieuwste boek ‘de val van Thomas G.’. Vol verwachting begon ik te lezen, maar al snel kwam ik woorden tegen die ik niet kende. Haar taalgebruik is subliem, ze heeft een beeldende schrijfstijl, bij vlagen soms poëtisch. Dit zal veel lezers aanspreken, zo ook mij, maar het moeilijke woordgebruik, en ook een aantal Franse woorden, maakte dat ik niet in het verhaal kwam. Tel daarbij de verwijzingen naar boeken en figuren die mij onbekend waren, dan moge het duidelijk zijn dat ik me door dit boek heb moeten worstelen. Elk woord dat mij onbekend was en elke verwijzing heb ik opgezocht (en zelfs enkele niet gevonden) en dat betekende dat ik niet kon doorlezen en uit het verhaal was. En dat vond ik heel jammer, want het onderwerp en de uitwerkingen van de diverse personages in het boek hadden zeker mijn interesse. Voor mij blijft het dus bij dit ene boek.

Meer recensies van wil veltkamp