jong, verliefd en verlaten

wil veltkamp 11 mei 2020
Een dag uit het leven van Daniël en Natasha, beiden 17 jaar. Daniël, zoon van Koreaanse ouders die het uiterste van hun zoon eisen en aan zijn wensen voorbij gaan en Natasha, dochter van Jamaicaanse ouders die illegaal in New York verblijven. Daniël is romantisch en wordt op slag verliefd op Natasha. Natasha is echter zeer nuchter, meer van feiten en wetenschap en gelooft er niet in. Daarbij heeft ze andere zaken die haar bezig houden. Als ze deze dag het tij niet kan keren wordt zij, met haar ouders en broertje uitgezet. Bij de bezigheden van beiden, komen ze elkaar steeds weer tegen en elke keer probeert Daniël met zijn charme en liefdevolle gedichtjes Natasha ervan te overtuigen dat ze voor elkaar bestemd zijn. Tegen alle logica in wordt Natasha ook verliefd op Daniël. De – soms zeer korte – hoofdstukken worden afwisselend uit het perspectief van Daniël en Natasha geschreven, met af en toe een hoofdstuk vanuit degene met wie ze die dag te maken krijgen of we lezen een wetenschappelijk feitje. Dit wordt, samen met een tekening van een ster, boven elk hoofdstuk aangegeven zodat er nooit verwarring kan ontstaan.
Zowel Daniël als Natasha zijn echt wat oudere pubers in hun handelen en in hun manieren. Het wekt vertedering op om te zien hoe zij zich een weg zoeken naar volwassenheid. Ze ondergaan wat ze niet kunnen veranderen en wat ze wel kunnen veranderen pakken ze aan. Toch blijven ze vertrouwen en hoop houden, ondanks dat het niet zo afloopt als ze hadden gewenst. Helaas vond ik het eind van het boek wat ongeloofwaardig, daar zaten voor mij teveel toevalligheden in. Een prettig leesbaar boek voor even tussendoor.

Meer recensies van wil veltkamp