Romantiek op de Hebriden

wil veltkamp 13 januari 2023

In ‘Terugkeer’ van Marceline de Waard maken we kennis met een aantal personen, maar ook met de omgeving waar dit boek zich afspeelt. Een mooie mix.
Dough gaat terug naar het eiland van zijn jeugd. Als 18-jarige is hij na de zoveelste ruzie met zijn vader vertrokken. Nu zijn vader op sterven ligt, voelt hij het als zijn plicht om terug te keren. Hij heeft namelijk een bijzondere positie, hij wordt de nieuwe Laird, de nieuwe eigenaar van het eiland. Er is ook niets dat hem tegenhoudt. Zijn vrouw en dochter zijn overleden en zijn goedlopende bedrijf is voor miljoenen verkocht. Het is maar de vraag hoe de eilandbewoners op hem reageren, hij is tenslotte 40 jaar weggebleven. De plannen die Dough voor het eiland heeft zijn ambitieus. Hij wil met het kapitaal dat hij verdient heeft met de verkoop van zijn bedrijf het eiland aantrekkelijk maken voor toeristen. Dough is een aantrekkelijke weduwnaar en menig vrouw heeft een oogje op hem. Zo ook Jane, ze is dan wel geen echte ‘eilander’ maar is wel ingeburgerd en ze voelt zich er thuis.
Het verhaal wordt verteld vanuit de omgeving waar Marceline’s hart ligt, namelijk de Keltische eilanden. In dit geval de Hebridensmaragd. Al snel lezen we over het ruige landschap en de liefde hiervoor. Dit wordt allemaal heel beeldend verteld.
De schrijfstijl is prettig en heel sfeervol. Daarnaast merk je gewoon het plezier van vertellen, nergens zakt het verhaal in, de karakters van de personages worden voldoende uitgediept en de beschrijving van het eiland is zodanig dat je daar zelf ook wel een kijkje wilt nemen. Al met al een heel fijn boek.

Meer recensies van wil veltkamp