verbeter de wereld, begin bij jezelf

wil veltkamp 04 juni 2020
12 minuten lang is het op de hele wereld pikdonker. Als het weer licht wordt is daar ook een onbekende jonge, knappe man verschenen die beweert de zoon van God te zijn. Hij wordt Joe genoemd. Het moment van zijn opdagen kan niet beter, de wereld wordt door ons mensen in rap tempo kapot gemaakt. Is hij de gezochte leider van 12 knappe koppen, die samen oplossingen bedacht hebben om de wereld te redden? En wil de wereld naar hem luisteren?
Op een zeer nadrukkelijke manier wordt op allerlei actuele zaken die in de wereld spelen ingegaan. We misbruiken de aarde, zijn materialistisch geworden, hebben diverse diersoorten uitgeroeid, er is nog steeds hongersnood en er leven miljarden mensen in extreme armoe. Door de zeer bevlogen manier waarop dit boek geschreven is, dragen Martin van Es en Andrew Crofts ideeën aan om wereldleiders en geestelijk leiders samen met de 12 genieën op één lijn te krijgen om samen te werken voor een beter leven en een betere wereld voor iedereen.
Zeg maar Joe is losjes gebaseerd op het Bijbelverhaal, waarvan Joe beweert dat deze door mensen is verzonnen en hij vertelt ons het ware verhaal. Tevens probeert hij mensen van allerlei gezindten op één lijn te krijgen, zelfs degene die niet geloven in een God zouden zomaar zijn beweringen voor waar kunnen aannemen.
Het boek leest makkelijk weg en je gelooft zomaar dat dit een realiteit kan worden om voor een leefbare wereld te strijden. Het begin is sterk, vooral het middenstuk valt in herhalingen en op het eind wordt het spannend. De wonderen die Joe verricht roepen geen vragen op bij de omstanders. De personages worden niet uitgediept, maar ik denk ook niet dat dit de bedoeling is, er wordt een boodschap uitgedragen. Hopelijk gaan veel mensen dit boek lezen en nadenken over oplossingen voor de problemen waar onze wereld thans onder gebukt gaan.
The Joe project wil wereldleiders uitdagen belangrijke eerste stappen te zetten en met deze roman hopen de schrijvers een eerste aanzet te geven tot het denkproces. Daartoe hebben ze een website opgezet, zodat je op de hoogte kan blijven ban hun project. www.thejoeproject.eu

Meer recensies van wil veltkamp