Zeer geslaagd debuut

*wil2* 08 mei 2021
In ‘Vlucht reizen we samen Franny Stone de wereld over, niet de wereld zoals wij die kennen, al lijkt hij er wel op, het is een wereld waarin het klimaat is veranderd en vele diersoorten zijn uitgestorven.
Franny en haar man Niall Lynch, een natuurwetenschapper, zijn zeer begaan met het lot van de uitstervende dieren en proberen te doen wat ze kunnen om het tij te keren, of in ieder geval de dieren die nog leven voor extinctie te behoeden. Ze denken al tijden dat het volgen van de noordse stern op zijn trekvlucht naar het zuiden een oplossing kan aanreiken of in ieder geval inzicht kan verschaffen. De noordse stern is een vogel die van alle levende wezens de langste natuurlijke verplaatsing maakt, en die willen ze bestuderen. Op een dag voegt Franny de daad bij het woord en plaatst bij drie sternen een geotag, het makkelijkste deel van het hele onderneming, want ze heeft geen onderzoeksgeld om zelf een boot te regelen. Daarom probeert ze aan te monsteren op een van de weinige vissersboten die nog varen. Geen gemakkelijke opgave, omdat het zeemansleven voor een doorgewinterde zeerob al levensgevaarlijk is, laat staan voor iemand zonder ervaring. Uiteindelijk lukt het haar toch om een plekje te bemachtigen door de schipper een goede vangst te beloven. Zo begint voor haar, en de bemanning die haar niet echt met open armen ontvangt, de barre tocht naar het zuiden. De ontberingen van een leven op zee worden levensecht beschreven. De zoektocht naar het vinden van de plek waar de noordse sterns naar toe trekken is niet het enige wat Franny zoekt, ze zoekt ook een thuishaven waar ze niet meer van weg hoeft te gaan.
Stukje bij beetje ontvouwt zich het ongewone levensverhaal van Franny, en begint het de lezer te dagen waarom en hoe ze degene is geworden wie, en vooral wat, ze is. Laag voor laag wordt haar verhaal opgebouwd, maar wordt Franny zelf afgepeld tot we haar zien zoals ze is, een kwetsbare en gekwetste vrouw, altijd op zoek, altijd onrustig, iemand die je hart sluit en waar je veel meer over zou willen lezen.
Charlotte McConaghy heeft met ‘Vlucht’ zo’n schitterend uitgebalanceerd boek afgeleverd, met de perfecte combinatie van spanning, liefde en dramatiek en tevens een mooie gelaagdheid, dat je gewoon niet gelooft dat dit een debuutroman is.

Meer recensies van *wil2*