vriendschap en liefde

Wilma Hartman 11 januari 2020
Drie jonge vrouwen die (Dorine, Julia en Lily), in een bepaalde periode van hun leven op een of andere manier vastlopen, elkaar op een vakantie in Griekenland ontmoeten, sluiten een vriendschap voor het leven. De vriendschap is zo hecht dat Dorine een huis koopt aan de Herengracht in Leiden en de Julia en Lily vraagt bij haar te komen wonen om samen oud te worden en elkaar te kunnen helpen indien nodig. Er is nog een studio over en ze gaan hospiteren zoals studenten dat doen. Daar komt unaniem Dolf uit. Een bijzondere man die aan de ene kant de boel op zijn kop zet maar aan de andere kant ook voor evenwicht zorgt.
Het boek is zo geschreven dat je je goed kan inleven in de levens van deze dames en heer. In het begin was ik haast jaloers op die bijzondere vriendschap van de vrouwen opgedaan in een vakantie een vriendschap die zo lang zo sterk leek. Nu de dames op leeftijd zijn en samen gaan wonen zijn er toch wel wat spanningen en worden de verschillen groter, maar toch nog steeds die band. Op een of andere manier zorgt Dolf voor een nieuw evenwicht. Dorine draagt een geheim mee, een geheim dat haast te zwaar is om te dragen maar dat ze al heel lang alleen draagt. Zal ze dit geheim toch nog gaan delen zeker nu Julia lijkt weg te zakken in haar dementiewereld. Het leest prettig en je kan je inleven in de hoofdpersonen.
Ik vond het een bijzonder boek en zette mij ook aan het denken over relaties en dementie. Als secretaresse van de Raad van Bestuur van een grote zorgorganisatie kom ik ook in aanraking met mensen met dementie. We vergaderen om de week op een van onze locaties en daarbij schuiven soms ook cliënten, mensen met dementie aan. Met een praatje en wat hulp brengen we dan weer terug naar de groep. Om dat in een thuissituatie vol te houden zeker door iemand die heel nabij staat is ongelooflijk zwaar en daar gaat het wel naar toe in de nabije toekomst. Het is goed om je daarvan bewust te zijn en te worden. Toch is het absoluut geen zwaar boek en heb ik ook ontzettend gelachen. De herkenning zat verder ook in Leiden waar mijn zoon studeert. De studentenvereniging die een rol speelt in dit verhaal. Kortom een boek om zeker aan te raden.
Het boek krijgt 4 sterren van mij.

Meer recensies van Wilma Hartman