Leerzaam en inspirerend verhaal

Ananas 05 juli 2023
In het boek Misschien moet je iets lager mikken vertelt Milio aan de hand van zijn eigen ervaringen over de impact van armoede en kansenongelijkheid. Het verhaal neemt je mee vanaf zijn jeugd tot waar hij nu is, docent aan de universiteit.
Milio is opgegroeid in Amsterdam. In een zogenaamde ‘prachtwijk’ die voldoet aan alle clichés: armoede, werkloosheid, criminaliteit, huiselijk geweld etc. Die afkomst geeft hem direct een stempel en In zijn jeugd loopt hij mede daardoor tegen diverse problemen aan en steeds weer loopt hij tegen de stigma’s rondom armoede aan.
Hoewel zijn docent hem adviseert iets lager te mikken klimt hij via de basisschool, vmbo, mbo, hogeschool en universiteit omhoog op de maatschappelijke ladder Dit boek laat je nadenken over klassenongelijkheid, armoede, en de vooroordelen. Er wordt heel goed beschreven hoe de verschillende klassen in Nederland naar elkaar kijken en hoe dat het probleem van de grote ongelijkheid in stand houdt. Pijnlijk om te lezen.
Een leerzaam boek, dat tevens keihard binnenkomt. Ik moest soms even slikken tijdens het lezen. Groot ook is mijn bewondering voor Milio zijn doorzettingsvermogen. Het boek heeft een fijne schrijfstijl en leest erg vlot en daar het niet zo dik is (214 pagina's) heb je het boek snel uit. Dat is ook het enige minpuntje: het boek had van mij wat dikker mogen zijn, maar verder een aanrader!

Meer recensies van Ananas