Interessant en aangrijpend

Ananas 24 september 2023
Het boek Zing voor me morgen gaat over een familiegeschiedenis in drie delen over  :  Levina, Nel en Lucia. Net als de auteur zijn moeder Lucia kregen zijn oma Nel en overgrootmoeder Levina een kind met een man die al een gezin had. .
De ouders van de auteur willen geen contact meer met hem. Hij zou ze in zijn vorige boek hebben vernederd door ‘leugens’ te verspreiden over zijn jeugd. Zelf heb ik het vorige boek niet gelezen maar dit boek is prima op zichzelf te lezen.
Doordat er geen contact meer is, spreekt de auteur met oude familieleden, doet hij archiefonderzoek en wandelt hij langs plekken die voor zijn voorouders bepalend zijn geweest. Waar er gaten in de levensverhalen van de vrouwen zijn, neemt hij zijn toevlucht tot fictie
Aangrijpend en indrukwekkend vind ik het verhaal van Levina die in het Amsterdamse weeshuis bevalt van haar zoon en hem amper te zien krijgt, omdat ze wordt geacht hem af te staan voor adoptie. Hij schept een beeld van drie krachtige vrouwen die proberen hun eigen identiteit te vinden. Verdrietig vond ik het ook om te lezen dat geen van de betreffende vrouwen een warme band heeft met haar kinderen, ze hebben moeite met liefdevolle uitingen
Het boek heeft een vlotte, aangename schrijfstijl waardoor het gemakkelijk leest. Tevens is het verhaal aangrijpend en interessant. Mooi vond ik ook dat de auteur  regelmatig het verhaal onderbreekt om je deelgenoot te maken van zijn eigen schrijvers twijfels. De verschillende verhaallijnen zijn erg goed te volgen en komen aan het einde mooi samen. Fijne toevoeging de stamboom achterin het boek.

Meer recensies van Ananas