Spanning in 2045

Ananas 15 november 2021
De Upgrade van Steven Van Belleghem heeft een mooie cover, leuk om de details uit het verhaal terug te zien op de omslag.
Verder is het ook wel opvallend omdat er veel op te zien is, een aansprekende cover.
Het boek is het tweede deel met Romy Bell, het eerste deel was Eternal.
Vier jaar na haar ontslag bij X-COM leidt Romy Bell een internationale organisatie die toeziet op het ethische kader bij medische ontwikkelingen.
Het verhaal speelt zich af in 2045. In dit jaar bestaan er koffierobots, virtuele assistenten, een hyperloop om in 25 minuten van Londen naar Parijs te reizen, is er overal gezichtsherkenning (geen privacy) en is het mogelijk om baby's op maat te bestellen bij een laboratorium. Romy Bell onderzoekt de ethische kant hiervan. .
Leuk om te lezen zo'n eventuele blik in de toekomst en erg origineel en geloofwaardig.
Tijdens een undercoveroperatie in een DNA-lab in Londen ontdekken Romy en haar team iets anders wat verontrustend is: virussen op maat.
Een virus dat één bepaalde persoon treft of een bepaald deel van de bevolking treft. Een enge ontwikkeling.
Romy gaat de strijd aan in een race tegen de klok als in Parijs een eerste dode valt ,om het virus klein te krijgen en de onbekende doelwitten te beschermen.
Ik heb genoten van het boek door de beeldende vlotte schrijfstijl. Vanaf de eerste pagina is het verhaal boeiend. Ik heb Eternal niet gelezen , het boek wordt soms wel aangehaald in dit verhaal maar dat is verder niet storend of dat je het idee krijgt dat je wat hebt gemist.
De karakters zijn goed uitgewerkt, je krijgt een goed beeld van hoe ze zijn.
Spannend en dat het afspeelt in 2045 maakt het extra speciaal. Een goede opbouw van spanning, een mooie interessante verhaallijn, fijne personages en de diverse plotwendingen maken het een prachtig boeiend geheel.

Meer recensies van Ananas