Hildeke

Ananas 17 oktober 2022
Hildeke van Lieve Joris heeft een mooie omslag met een warme lieve uitstraling die past bij het verhaal. De tekeningen zijn van Hildeke zelf dat maakt het nog mooier.Het is opgedeeld in twee delen: De schepper en Hildeke. In het eerste deel staat de vader centraal en in het tweede deel Hilde.
Het verhaal gaat over Hildeke de jongere zus van Lieve Joris,Hildeke heeft een verstandelijke beperking waardoor ze afhankelijk is van haar directe familie.Hildeke heeft een “zingend hartje”, waardoor ze alom geliefd is, maar beschikt ook over een feilloze antenne voor goed en kwaad
Lieve Joris beschrijft in twee delen het verhaal van de dood van haar vader en die van Hildeke, het is een aaneenschakeling van gedachten, anekdotes en herinneringen betreffende haar vader en haar zus Hilde.Na de dood van hun ouders zorgen de broers en zussen voor Hildeke, zij houdt het gezin bij elkaar en haalt bij iedereen het beste naar boven. Door alle verhalen voelt het alsof je Hildeke kent.
.Veel mooie momenten maar ook de harde werkelijk zoals de aftakeling door dementie worden beschreven, ook mooi om te lezen dat gaandeweg Lieve zich weer verzoend met de wereld die ze op haar negentiende ontvluchtte.
Vlot leesbaar en mooi taalgebruik in het boek!
Mooi om twee zwart-witfoto’s van Lieve Joris en haar zus te zien in het boek
Wat een prachtig ontroerend boek, met veel liefde, zachtheid en humor geschreven ik zou het iedereen aanraden om te gaan lezen. Een persoonlijk inkijkje.
Ik vond het jammer dat het boek niet dikker was.

Meer recensies van Ananas