Interessant boek

Ananas 16 oktober 2020
Het boek heeft een opvallende cover door de felle kleuren rood en geel.
De titel van het boek springt in het oog en maakt nieuwsgierig. Goed gekozen titel ook! Na de proloog volgen er zeven hoofdstukken. Aan het eind uitgebreide noten.
Het boek is erg interessant om te lezen en laat je nadenken over bepaalde zaken.
Michael Sandel geeft o.a. een verklaring voor de opkomst van populistische leiders als Trump, Johnson en Baudet.
Er zijn diverse verklaringen voor de verkiezingsoverwinning van Trump en de victorie van Brexit. Michael Sandel, filosoof aan Harvard, voegt er nog eentje aan toe : Een gevoel van miskenning is de drijfveer van de Brexit/Trump stemmers. En dat gevoel wordt veroorzaakt doordat ongelijkheid wordt gerechtvaardigd door te wijzen op prestaties. Wie rijk is, zal dat verdiend hebben maar wie niet slaagt, zal dat dan wel aan zichzelf te danken hebben . Deze mensen nemen wraak door op ‘de tegenpartij’ te stemmen,dat systeem waar ze zich tegen keren is de meritocratie.
Wat, zo vraagt ​​hij zich af, als hoogopgeleiden zich verharden tot een erfelijke aristocratie? En wat als dit gebeurt onder een vlag van eerlijkheid, in een tijd waarin hogere graden steeds nauwer verbonden zijn met inkomen en prestige? De ongelijkheid die binnensluipt zonder regels te overtreden. Op Princeton en Yale komen bijvoorbeeld meer studenten uit gezinnen met de bovenste 1 procent van het inkomen dan uit de onderste 60 procent. Tweederde van de leerlingen komt uit gezinnen in de top 20 procent. Dit komt grotendeels door de voorsprong in het leven met een hoger inkomen zelf: betere scholen, privéleraren, buitenlandse reizen.
We moeten streven naar een maatschappij met gelijke kansen voor iedereen. Waarin alle mensen, ongeacht kleur, afkomst of sekse, kunnen opklimmen door hun talenten optimaal te gebruiken.
Het boek is erg interessant, heeft een mooi lettertype en leest gemakkelijk. Je moet wel je hoofd erbij houden en het is best veel informatie dus niet een boek om even snel tussen door te lezen.Veel gelezen waar ik nog nooit goed over nagedacht had. Maar zeker wel een aanrader om te lezen.

Meer recensies van Ananas