Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Een bijzondere verzameling dagboekverhalen

Anna Husson 28 oktober 2024 Hebban Recensent
Schrijver-journalist Joris van Casteren (1976) stuitte vijf jaar geleden bij toeval op het Nederlands Dagboekarchief, waar iedereen ongepubliceerde dagboeken en memoires kan laten bewaren. Nadat hij wekelijks in deze collectie had gelezen en er volledig in was opgegaan, stelde hij een fraaie verzameling samen. In De mensheid zal nog van mij horen (2024) vertelt hij in eigen woorden de verhalen van de ‘onopvallende verschijningen met diepe gronden’.

Neem Eva, één van de dagboekschrijfsters. Zij pleegt overvallen, verblijft voor korte periodes in gevangenissen of psychiatrische instellingen en maakt vele buitengewone wendingen in haar leven mee. Haar bizarre relaas is één van de negen stemmen in Van Casterens boek. Op het eerste gezicht hebben de dagboekschrijvers weinig met elkaar gemeen, maar toch zijn er overeenkomsten die Van Casteren duidelijk heeft benadrukt; ze zijn allen zeer eenzaam, en leiden een chaotisch bestaan waarin zij maar weinig aandacht van hun medemensen ontvangen.

Ook worden de schrijvers verbonden door snelle maatschappelijke veranderingen waar ze in hun dagboeken melding van maken. Bij sommigen wordt een historische gebeurtenis slechts kort aangestipt, terwijl bij anderen een maatschappelijke verandering daadwerkelijk grote invloed op hun leven heeft gehad. Je leest hoe het oude Nederland in rap tempo veranderde, technologische vernieuwingen zorgden voor nieuwe problemen, het geloof kreeg minder betekenis en men moest op zoek naar een manier om het leven zinvol te maken.

‘Het leven is in werkelijkheid vaak heel anders verlopen dan je op grond van de algemeen bekende historische ontwikkelingen zou verwachten. Mensen houden zich het grootste deel van hun bestaan bezig met volstrekt andere, doorgaans onbekende zaken. Dat verborgene vormt het ware leven, de eigenlijke geschiedenis van de mensheid.’

Met regelmaat worden passages uit de dagboeken afgewisseld met kleine hoofdstukken waarin Van Casteren verslag doet van zijn eigen ervaringen in de vijf jaar dat hij de dagboeken bestudeerde. Deze hoofdstukken zijn boeiend, zeer persoonlijk en hebben ook weer het karakter van een dagboek: ‘Het gaat me om de mensen die zonder dagboek niet konden bestaan. Hun nietsontziende eerlijkheid is overweldigend. Voor mij hebben ze geen geheimen. Ze sleuren me hun levens in, samen zijn we alleen. De dagen van de week vervagen, het heden verdampt.’

Deze hoofdstukken zijn bondig gehouden. Een uitgebreide behandeling zou de aandacht te zeer van de dagboekschrijvers hebben afgeleid. Desalniettemin bieden zij een wenselijke afwisseling en ‘pauze’ van de soms zware materie die de hoofdstukken van de dagboekschrijvers vormen. Van Casteren beschrijft op een precieze, gevoelige en gedetailleerde wijze hoe het is om zich voor zo’n lange periode aan een project te binden. In het middendeel hadden deze onderbrekingen nog wel vaker mogen voorkomen.

De verhalen van de dagboekschrijvers zijn op een menselijke en toegankelijke manier opgetekend. Naast de zwaardere onderwerpen vind je hier en daar ook lichtere, humoristische passages die je een glimlachen bezorgen. Toch krijgt het boek rond het middenstuk een wat opsommend karakter, bijna in de trant van ‘toen gebeurde dit en toen dat’. Het is logisch dat Van Casteren keuzes heeft moeten maken met wat hij wel en niet bespreekt, maar sommige overgangen hadden beter gekund, teneinde het verteltempo en -plezier te behouden en het opsommende karakter te vermijden. Daarnaast roept het de vraag op waarom Van Casteren ervoor heeft gekozen te parafraseren, en niets uit de dagboeken te citeren. Dit had zijn boek net wat meer authenticiteit kunnen geven. Heeft hij bepaalde feiten lichtjes geromantiseerd of juist achterwege gelaten om de dagboekschrijvers als een soort ‘helden’ neer te zetten? De slothoofdstukken maken veel goed en ronden het boek mooi en passend af. Enkele nog levende dagboekschrijvers of hun nabestaanden komen aan het woord om te vertellen over het verdere verloop van hun leven.

Anonieme levens - en dat zijn de meeste -, krijgen in De mensheid zal nog van mij horen een stem. Dat hebben ze te danken aan Joris van Casteren, die de moeite heeft genomen al deze dagboeken te raadplegen, maar ook aan de taal. Want doordat de auteurs hun ongeziene levens boekstaafden, de bewijzen van hun eenzaamheid, hebben ze ten slotte toch anderen kunnen bereiken. Daarmee krijgt de boektitel, die in eerste instantie nog enigszins ironisch aandoet, een ontroerende lading.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anna Husson

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur