Een ontroerend familieverhaal

Ans Duquesnoy 16 juli 2019
Stella Fortuna, de hoofdpersoon in dit boek, wordt geboren in een Italiaans gehucht. Men leeft er heel eenvoudig, zonder enig comfort en vaak lijden de mensen honger.
Kinderen werken al heel jong mee in de olijfboomgaarden, gaan zelden naar school en kunnen daardoor ook niet lezen of schrijven.
Dit geldt ook voor Stella en haar broertjes en zusjes. Hun vader reist naar Amerika om daar geld te verdienen zodat zijn familie ook over kan komen. Hij laat jaren niets van zich horen. Als hij tijdelijk terugkeert naar het dorpje brengt dat in plaats van blijdschap veel ellende voor zijn familie met zich mee, hij gaat weer terug naar Amerika en laat zijn vrouw, zonder een cent te geven, weer zwanger achter.
Zo groeit Stella, een meisje dat slim en mooi is, op. Zij is onafscheidelijk van haar zusje Cettina. Maar Stella heeft ook veel pech, door verschillende oorzaken balanceert ze een aantal keren op het randje van de dood.
Na de tweede wereldoorlog dwingt de vader het gezin over te komen naar Amerika, zij hebben echter grote moeite met het aanpassen en het leven aldaar, aanvankelijk probeert men verder te leven zoals dat in Italië het geval was.
Vele jaren later ontmoeten we Stella, inmiddels is ze honderd jaar, in haar huis in Wethersfield.
Haar zusje Cettina, inmiddels Tina genoemd, woont weliswaar tegenover haar, maar de dames hebben geen contact meer met elkaar.

Ik vind het boek zeer de moeite waard om te lezen, had vooral in het begin wel enige moeite met de namen van de personen die beschreven zijn, maar de hoofdpersonen kregen later gemakkelijkere namen. Het is een boek dat je niet weglegt, niet omdat het zo spannend is maar meer omdat je wilt weten hoe het verder met het gezin gaat. Bij uitstek een boek om te lezen tijdens je vakantie.

Meer recensies van Ans Duquesnoy