Trip down memory lane

Carine 11 maart 2024
'Terug in Amerika' van Bill Bryson is een zeer aangenaam, geestig geschreven boek en een trip down memory lane voor wie ooit al in Amerika in de natuur heeft gekampeerd. En daarbij misschien oog in oog is komen te staan met een eland of 's nachts met een bang hart naar ploffende stappen en snuffelgeluiden rond de tent heeft liggen luisteren.

Bryson beschrijft niet alleen heel realistisch zijn (gedeeltelijke) trektocht over het Appalachian trail en de prachtige natuur die hij op zijn pad tegenkomt, bovendien schuwt hij niet de lelijkheid van de 'geciviliseerde maatschappij' die daarbuiten ligt te benoemen, noch de tegenstrijdige gevoelens die je als hiker op dergelijke tochten overvallen. Het éne moment voel je je in de flow en vind je alles mooi en ben je verrukt bij het zien van een boom, beek, bloem of het horen van een zangvogel. Het volgende moment vraag je je vertwijfeld af "wat doe ik hier?" of "wanneer komt er een eind aan deze marteling?". Onderweg geeft Bryson uitvoerig informatie over de fauna en flora, geologie, flaters van het parkwezen en natuurbehoud slash vernietiging. Ook geeft hij talrijke anecdotes over de verschuivingen in het toerisme, het kamperen op zich en de slachtoffers die het Appalachian pad sinds zijn ontstaan inmiddels heeft gemaakt.

Je verneemt ook hoe overweldigend de natuur kan zijn. Dat kan zijn door haar schoonheid, maar evengoed door haar dodelijk karakter. Een plotse weersomslag met onderkoeling tot gevolg, een ongelukkige val met breuk aan been of rug, een toevallige ontmoeting met dier of mens met minder eerbare bedoelingen, je bent er volledig overgeleverd aan de natuurelementen. In gezelschap trekken is geen garantie op een behouden terugkeer, maar het helpt meestal wel (toch niet altijd). Bryson beschrijft heel mooi hoe mensen tijdens een trektocht op elkaar raken ingesteld, hoe verschillend ze ook zijn. De grappige maar tegelijk ontroerend oprechte conversaties en situaties tussen Bryson en zijn kompaan Katz zijn ronduit schitterend en vaak hilarisch. Ik heb het dikwijls uitgeproest van het lachen. Om maar te zeggen.

We hebben regelmatig gekampeerd en gehiked in Amerika, vooral dan in de westerse helft en ik kan beamen dat je er zo hulpeloos bent als een kanarie in een kooi. Het is heel moeilijk je los te maken van het normale, gecommercialiseerde leven. Het boek van Bryson is dan ook een waarheidsgetrouwe weergave van de ervaringen van een kampeerder/trekker. Een must voor ieder die van plan is om een trektocht door Amerika te maken. Of een trip down memory lane voor wie er al geweest is.

Voor wie meer informatie wenst over het Appalachian trail :

Meer recensies van Carine