Leestip! Prachtig verhaal

De kaasfabriek - Simone van der Vlugt
⭐⭐⭐⭐⭐

In De kaasfabriek neemt Simone je mee terug naar het jaar 1892. Je maakt in het eerste gedeelte kennis met Lydia, een rijke jongedame. Lydia is in de rouw. Kort na elkaar zijn haar ouders overleden. Ze erft hun huis in Amsterdam en het buitenhuis in Purmerend. Lydia blijft niet bij de pakken neer zitten en gaat de droom van haar vader uitvoeren: Het starten van een moderne kaasfabriek op stoomkracht.

In die tijd was het niet vanzelfsprekend om als vrouw een fabriek op te starten. Lydia zoekt hulp bij boer Huib uit de buurt. Door hun ideeën samen te bundelen komt de kaasfabriek er uiteindelijk! Al snel bloeit er ook iets moois tussen die twee op. Alleen komen Huib en Lydia beide uit een andere klasse en dat staat uiteindelijk hun relatie in de weg. Helaas gaat dit niet geheel vlekkeloos.

In het tweede deel van De kaasfabriek (1914) maken we kennis met Nora, de dochter van Lydia. Een gebeurtenis uit het verleden komt tussen moeder en dochter te staan. Nora trouwt zonder goedkeuring van haar moeder en ze verhuist naar Antwerpen. De Eerste Wereldoorlog breekt al snel uit, en Nora en haar man moeten vluchten. Nora voelt een bepaalde spanning tussen haar en haar man en komt al snel achter geheimen die diep weg gestopt zijn.

De oorlog is in volle gang. Kan Nora nog wel op tijd naar Nederland komen, om de ruzie tussen haar en haar moeder bij te leggen?

Wat een prachtig historisch verhaal heeft Simone weer geschreven. De personages zijn mooi uitgewerkt. Ook is weer duidelijk dat Simone veel research gedaan heeft. Zelf heb ik veel gelezen over de Tweede Wereldoorlog, om nu over de Eerste Wereldoorlog te lezen vond ik erg interessant.

De kaasfabriek is een prachtig historisch verhaal over de opkomst van het vrouwenrecht, liefde, keuzes, oorlog en natuurlijk kaas.

Meer recensies van De boekenkast van Bianca