Kookboekenweek 2022

Edith 07 november 2022
Van 4 tot en met 13 november is het Kookboekenweek. Het kookboek wat mij dit afgelopen jaar het best in de smaak gevallen is, is 'Boker Tov'. Het Gouden kookboek 2022 is dit jaar gewonnen door Yvette van Boven. De makers van 'Boker Tov' gaven gewoon hun kookboek zelf een mooie gouden kleur!

Tel Aviv is goed vertegenwoordigd in de kookboekenkast bij de boekhandel. Naast 'TLV' en 'TLV-vegan' van Jigal krant en Neni’s Tel Aviv' is er sinds kort ook 'Boker Tov uit Tel Aviv'! Zitten we nu echt te wachten op nog zo’n kookboek zullen sommige denken. Ja zeker! Een echte kookboekenfan krijgt geen genoeg van deze prachtig verzorgde boeken. Natuurlijk kom je sommige populaire gerechten in elk kookboek tegen, maar elke kok/ schrijver geeft toch weer een eigen draai aan zijn recept. Het is leuk om verschillende recepten en ingrediënten te vergelijken en hierbij eigen keuzes te leren maken.

Lori Dardikman besloot op haar twintigste op reis te gaan naar de geboorteplaats van haar vader, Tel Aviv. Ze viel als een blok voor de bruisende stad. Een vakantie van twee weken werd een verblijf van twee jaar. Tom Sas had een lange carrière in de Belgische horeca achter de rug. Tijdens een citytrip naar Tel Aviv werd hij verliefd op de stad; hij genoot van de gastvrijheid, het weer én het eten! Bij thuiskomst besloot hij dat hij een stukje van Tel Aviv naar Antwerpen moest halen. Maar hoe? En wat? Dat werd in 2016 duidelijk toen Lori en Tom elkaar op een festival ontmoeten. Er was meteen een klik. Beide hadden hun hart aan Tel Aviv verloren en een grote passie voor lekker eten. Vrij snel daarna openden ze in Antwerpen hun eerste restaurant, 'Boker Tov'. Wat goedemorgen, welkom of een fijne dag in het Hebreeuws betekend. Het concept sloeg meteen aan. Inmiddels runt het stel vijf restaurants. Dankzij dit prachtige boek vol kleurrijke en eetlustopwekkende foto's kunnen we in Nederland nu ook eindelijk genieten van de heerlijke recepten uit Tel Aviv.

Na een voorstelrondje van Tom en Lori volgen twee belangrijke hoofdstukken, waar vaak in het boek naar wordt verwezen; Specerijen en smaakmakers en Basisbereidingen. Hierna volgen de hoofdstukken; Brood, Breakfast, To share, Big bites en Sweets en Drinks. Het boek wordt afgesloten met enkele korte en gezellige weetjes over Tel Aviv, die het goed zouden doen in een folder van een reisbureau. Het laatste hoofdstuk heet 'Laila Lov , wat goede nacht of slaapwel betekent. 'Laila Tov' is de naam van de grote zus van 'Boker Tov', een bijzonder restaurant op de hoogste verdieping van een kantorencomplex. In dit hoofdstuk kondigen Lori en Tom ook meteen hun tweede kookboek aan. Met een beetje schuiven en duwen past dit boek nog prima in mijn kast.

Het is een fijn kookboek vol lekkere recepten. Veel recepten hebben vooraf een kleine inleiding. Hierin staat bijvoorbeeld waar het oorspronkelijk vandaan komt. Ook geven de makers tips om het beter te laten slagen of extra informatie over een ingrediënt. De bereiding staat kort en duidelijk omschreven en is niet moeilijk. De ingrediëntenlijsten zijn overzichtelijk en niet erg lang. De meeste ingrediënten zijn te koop bij de grote supermarkten. Vaak geef ik toch de voorkeur aan een oosterse winkel of marktkraam. De kwaliteit van de kruiden is daar toch wat beter. En door al die heerlijke geuren en kleuren ga ik ook altijd met een blij gevoel naar huis!

Meer recensies van Edith