Spannende, menselijke rollercoaster

Eva Krap 07 oktober 2019
Wat een heerlijk verhaal heeft dit begaafde echtpaar weer neergezet!
Je maakt kennis met Chrissy, een jonge vrouw die door omstandigheden op straat zwerft en verslaafd is aan drugs. Op een dag breekt ze in bij Jaycen en hij betrapt haar. In plaats van aangifte te doen, besluit hij de jonge vrouw in huis te nemen en haar te helpen. Er ontstaat een bijzondere band, mede omdat ze beiden worstelen met hun verleden. Maar dan is Chrissy op een dag verdwenen...

Ook maak je kennis met Leanne, Thelma en David, en met Collin en Jane, een broer en zus.
Ieder personage wordt op uitmuntende wijze uitgewerkt en als lezer weet je dat zij, ondanks hun uiteenlopende levens, op de één of andere manier met elkaar verbonden zijn. Alleen het hoe en wat is nog een raadsel. Tot de ontknoping volg je hen op de voet en word je als lezer een onderdeel van hun leven.

De kracht van Jara Lee schuilt hem in de beeldende, invoelende schrijfstijl. Alle personages en gebeurtenissen komen tot leven. De één sluit je al snel in je hart, de ander kan je wel verfrommelen. Maar wat overheerst is de enorme menselijkheid. Het geheel doet dan ook zeer realistisch aan.
Zo schuwen zij onderwerpen als verslaving, kinderporno, moord, seksualiteit, criminaliteit en ontvoering niet. Tevens komen dagelijkse beslommeringen aan bod, maar ook onmacht, onverwerkte verledens en worstelen met je identiteit, wie je nou eigenlijk bent.
Omdat de personages zo verschillend zijn en je vanuit wisselende perspectieven leest, ben je als lezer op het ene moment nog op de vlucht naar het buitenland en het andere moment lees je over de dilemma's waar mensen in hun leven voor komen te staan.
Verwacht overigens geen standaard thriller, want ook daarin ligt de kracht van het echtpaar: zij weten zich volledig te onderscheiden en hebben een genre op zichzelf uitgevonden.
De afrekening leest als een spannende actie, roman en thriller in één.

Het verhaal zelf is weergaloos uitgewerkt. Alle draadjes worden uiteindelijk met elkaar verbonden, alle puzzelstukjes vallen op hun plek. Tot die tijd is het genieten van de ware rollercoaster waarin de personages je meenemen, met hier en daar een plottwist. De afrekening is dan ook met recht weer een echte Jara Lee, waarin zij al hun talenten tentoonstellen en laten zien dat zij samen nog jaren door mogen schrijven. Want als lezer ben ik iedere keer weer aangenaam verrast en kijk ik na het dichtslaan van het boek alweer uit naar de volgende van hun hand.

Meer recensies van Eva Krap