Greet Braem Hebban Recensent

‘Ik laat je niet achter’ speelt zich af in de jaren na de Tweede Wereldoorlog. Wanneer de Italiaanse Stefano in de zomer van 1945 vanuit Duitsland op weg is naar zijn vaderland, vindt hij een vierjarige jongen die net zijn moeder verloren heeft. Wanneer die zich vastklampt aan Stefano gaan ze uiteindelijk samen schuilen in een verwaarloosd huis, dat echter niet zo verlaten blijkt te zijn als ze dachten. De eigenaar Erich is een voormalige Duitse soldaat en al gauw wordt duidelijk dat hij, net als zijn buurvrouw Rosalind, een en ander heeft meegemaakt. En dan is er Georg die niet ongeschonden uit de oorlog gekomen is, en een foto van de mysterieuze Monique… Welke geheimen verbergen al deze personages? Zullen ze in staat zijn een nieuw leven op te bouwen?

Gemma Liviero is Australische en begon haar schrijverscarrière met gothic fantasy voor YA. Het idee om romans te gaan schrijven die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog afspelen, ontstond tijdens een studie, toen ze veteranen interviewde. Het zou echter nog jaren duren voor ze genoeg vertrouwen had om haar eigen personages te creëren. Aan elk boek gaan maanden research vooraf en het redigeren van elk boek duurt langer dan het schrijven ervan, zegt ze zelf. ‘Scherven van hoop’ was Livieros eerste roman die in het Nederlands vertaald werd, ‘Ik laat je niet achter’ is de opvolger. Beide boeken werden onder handen genomen door Carola van der Kruk-de Boer en Annet Niewold-de Boer.

De auteur heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt. Te veel personages die er niet echt toe doen, te snel wisselen van perspectief, tijd en locatie. Wat bedoeld is om de vaart in het verhaal te houden, heeft het tegenovergestelde effect. Je komt niet echt in het verhaal, bouwt maar heel langzaam een band op met de personages en moet je erg concentreren. Dat is jammer, want het verhaal heeft alles in zich om een topper te zijn.

Je weet ook nooit zeker wie eerlijk en rechtuit is, en wie je maar beter met een wantrouwend oog kunt bekijken. En die situatie houdt minstens drie vierde van het verhaal aan. Eigenlijk is alles een beetje warrig, er hangt te veel mist over de personages en de verhaallijnen. Tot dan plotseling de situatie in sneltreinvaart uit de doeken gedaan wordt. De lezer op het verkeerde been zetten is oké, maar plots een heel ander verhaal uit je mouw schudden is dat niet. Is het een bevredigende uitkomst? Nee, allerminst. Dit had beter gekund.

‘Ik laat je niet achter’ kan niet tippen aan ‘Scherven van hoop’. Wil je kennismaken met Gemma Liviero, lees dan alsjeblieft dat boek, een heerlijk ontroerend en meeslepend verhaal.

Reacties op: Interessante verhaallijnen, minder sterke uitwerking

Ik laat je niet achter - Gemma Liviero