Een thriller voor fijnproevers

Greet Braem 01 juni 2020 Hebban Recensent
Vlaams auteur Dominique Biebau (1977) werkte als eindredacteur en radiojournalist. Nu geeft hij Nederlandse les op een middelbare school. Na een aantal publicaties in verzamelbundels en tijdschriften debuteerde hij in 2013 met ‘Trage wegen’. Daarna volgde ‘IJslands gambiet’, een bijzonder origineel opgezette thriller. Met ‘Russisch voor beginners’ heeft de auteur zich helemaal op de kaart gezet. In 2019 won het boek de Hercule Poirotprijs, in 2020 volgde de Gouden Strop en kon een nominatie voor de Hebban Thrillerprijs genoteerd worden.

Maarten schrijft zich in voor een cursus Russisch. Niet bepaald zijn favoriete bezigheid, maar als hij zijn job wil behouden, zit er weinig anders op. Op school leert hij het koppel Lore en Diederik kennen, een stel speleologen. Zij hebben kennis van de Russische taal nodig om een telegeleid bezoek aan een Russisch grottenstelsel mogelijk te maken. Hun leraar is de Rus Pavel, een merkwaardig individu. Al snel is duidelijk dat zowel Maarten als Pavel een boontje hebben voor de mooie en sympathieke Lore. De spanning tussen de personages is dan al te snijden. Wanneer Lore en Diederik uiteindelijk naar de grotten trekken, is duidelijk dat er iets ingrijpends staat te gebeuren. Maar wat?

‘Russisch voor beginners’ begint met een sterke en aangrijpende proloog. Daarna volgen een twintigtal korte hoofdstukken, die afwisselend uit het perspectief van Maarten en dat van Diederik geschreven zijn. Het grootste deel van de tijd bevinden we ons in 1998, het jaar van de avondcursus en het grottenavontuur. De rest van de hoofdstukken spelen zich af in 2010, twaalf jaar later dus, als niets nog is wat het was.

De eerste helft van het boek heb je niet het gevoel dat je een thriller aan het lezen bent. Er gebeurt niet noemenswaardig veel, er is geen misdaad gepleegd, we volgen het leven van vier ogenschijnlijk alledaagse personages. Wel voel je aan alles dat er dreiging in de lucht hangt en weet je gewoon dat er een grote aanloop naar iets bijzonders genomen wordt. Het kan niet anders dan dat alle informatie en details uiteindelijk van het grootste belang zullen zijn.

Biebau toont zich in dit boek een meester in het neerzetten van sterke personages. Iemand die aanvankelijk eerder lui dan moe is, blijkt uiteindelijk toch een doorzetter te zijn. Mensen hebben soms twee gezichten en lijken er geen enkele moeite mee te hebben hun ware ik verborgen te houden. Er zijn geboren leugenaars, en manipuleren is sommigen op het lijf geschreven. Steeds opnieuw is te merken hoe de auteur speelt met taal, hij hanteert een manier van schrijven om duimen en vingers bij af te likken.

Ergens halverwege het boek is de ‘inleiding’ voorbij. Er is iemand dood en daar moet een verklaring voor gevonden worden. De auteur geeft genoeg aanwijzingen zodat de lezer het plaatje min of meer compleet denkt te hebben. Maar helemaal kloppen doet het niet. Hoe is een en ander kunnen gebeuren? Biebau heeft dat zeer subtiel aangepakt. Geen thriller vol actie en geweld bij hem, maar een ragfijn spel van intriges, leugens en bedrog.

‘Russisch voor beginners’ is een thriller voor fijnproevers. Lekker en subtiel. Want zo kan het ook.

Meer recensies van Greet Braem