Digibeet vindt juiste weg op digitale web

Guy Doms 27 februari 2020 Hebban Recensent

Het pseudoniem Jens Vern bestaat uit een speelse, maar wel intelligente compositie van letters, geplukt uit zijn officiële naam. In ieder geval is het een schuilnaam die internationaal goed bekt. Hebban-hoofdredacteur en general manager Sander Verheijen (1974) durft het met De macht van K. aan de thrillerwereld te bestormen.

Het lot is zijn hoofdpersoon Tim Turner bijzonder gunstig gezind. Hij is nog maar sinds korte tijd afgestudeerd, of hij wint meteen de hoofdprijs. Zijn geluk kan werkelijk niet op: een droombaan bij een gerenommeerd IT-bedrijf, een gigantisch salaris en een chic appartement in Washington. De ontnuchtering volgt, wanneer hij door een geheimzinnige man gealarmeerd wordt. Bij The Keeler Company, Tims werkgever, gebeuren achter de schermen duistere zaken. Zijn leven loopt acuut gevaar; gelukkig weet hij te ontsnappen. Tim verruilt de VS voor Den Haag, waar hij meent onder een andere naam veilig te zijn. Tot Emily Green in zijn leven verschijnt. Ook zij heeft zo haar geheimen en een verscholen verleden.

‘Voorzichtig schuift hij een stapeltje boeken opzij tot hij ze ziet staan. Zes zwarte Moleskine-notitieboekjes, waarvan hij er al drie heeft volgeschreven. Alles wat hij in de afgelopen jaren heeft ontdekt. Zijn zoektocht naar gerechtigheid. Dat klinkt beter dan wraak, vindt hij. Maar hij weet zeker dat hij niet zal rusten voordat er gerechtigheid is.’

Met een mysterieuze proloog die zich afspeelt in 2012, vangt Vern de lezer. Vervolgens verspringt het verhaal naar twee jaar later, om nadien te focussen op 2010. Toch heeft De macht van K. geen gecompliceerde constructie. Zelfs niet wanneer de confrontatie volgt met twee hoofdpersonages die de rol van ik-verteller vertolken. Bovenaan elk kort hoofdstuk staat immers duidelijk aangegeven wie aan zet is en wanneer. Perspectiefwisselingen houden je onafgebroken bij de les. Nederland, de VS en IJsland; het zijn wellicht drie strategisch uitgekozen settings. Mikt Jens Vern hiermee op buitenlandse markten en vertalingen?

Je ontsnapt echter niet aan een (iets te) uitvoerig relaas over de techniciteit van de IT-branche. Dit is evenwel een onontbeerlijk en leerrijk element uit het geheel, doch het remt de vaart af. Op een toegankelijke en boeiende manier beklemtoont de schrijver, hoe men met – op het eerste gezicht – argeloze data, werkelijk huiveringwekkende dingen kan doen. Het boek is een cyberthriller met een psychologisch en vooral een menselijk randje. Wie kan zich nog verlaten op wie? Lukt het je verleden definitief achter je te laten?

Protagonist Tim ondergaat een grondige uitdieping; de andere figuren moeten het stellen met minder aandacht. Nochtans vormt dit laatste geen enkele hinderpaal om de spannende ontwikkelingen van dichtbij te kunnen volgen. De auteur weet best welke ingrediënten leiden naar een geslaagde thriller. Kundig schudt hij een plotse ommekeer uit de mouw; tevens tilt hij tijdig en gedoseerd de spanning naar een hoger niveau. Intussen zette Sander Verheijen bij uitgeverij Volt zijn handtekening onder een contract voor een volgende thriller.

‘Ik til het beeld nog een keer op om het nogmaals op zijn gezicht te laten landen. Nog meer gekraak. Nu zie ik alleen nog maar bloed. Hij beweegt niet meer, zijn lichaam ligt in een vreemde hoek. Zijn knappe gezicht is veranderd in een onherkenbare bloederige brij.’

Om De macht van K. te lezen en te begrijpen hoef je echt geen computerfanaat te zijn. Begeleid door Jens Vern vindt zelfs de grootste digibeet de juiste weg op het – van tijd tot tijd levensgevaarlijke – digitale web.

Meer recensies van Guy Doms