Spanning en passie tegen de achtergrond van de Hugenotenoorlog

Inge68 23 maart 2021
In 2006 las ik tijdens een vakantie in de Languedoc het boek ‘Het verloren labyrinth’ van Kate Mosse. Dat is haar eerste boek uit de Languedoc-trilogie, een historische thriller die zich afspeelt in de veertiende eeuw, ten tijde van de katharenvervolging in Carcassonne en omgeving. Ik was helemaal in de ban van het boek en het feit dat ik me op de beschreven locaties bevond, gaf zeker een extra dimensie aan de lectuur. Toch ben ik nooit toegekomen aan de twee andere delen van de trilogie … wellicht omdat met het einde van de vakantie ook de magie een beetje verdwenen was.
Enige tijd geleden werd ‘Tijden van vuur’ me getipt door de Hebban boekentipper Guy Doms. Door die tip raakte ik opnieuw in de Languedoc verzeild, resp. in Carcassonne, Toulouse en Puivert, maar dit keer wel tweehonderd jaar later, in 1562, de tijd van de eerste Hugenotenoorlog. De geschiedenis van de Hugenotenoorlogen was me quasi onbekend, maar het boek wekte wel mijn nieuwsgierigheid en ik ben een paar keer gaan googelen. Hieruit bleek dat de historische achtergrond door de auteur correct werd weergegeven. Deze woelige tijd vormt het decor voor een meeslepend verhaal, waarin spanning, romantiek, passie en verraad elkaar afwisselen, met twee hoofdpersonages – een katholieke vrouw en een hugenoot (dat viel te verwachten) – voor wie je wel sympathie moet voelen.
Tijden van vuur is geen hoogstaande literatuur, maar het is wel een erg boeiende historische roman, waaraan ik heel veel leesplezier heb beleefd, zoveel zelfs dat ik besloten heb ook het vervolg ‘Stad van tranen’ aan te schaffen en deze keer geen 15 jaar te wachten om nog een Kate Mosse te lezen.

Meer recensies van Inge68