Heerlijke boekversie van een romcom

jolanda.ista 22 januari 2020
Wat kan Rachel Winters heerlijk schrijven, zeg. Dit was zeker een positieve eerste kennismaking met haar werk.

Evie Summers krijgt de lastige taak om scenarioschrijver Ezra Chester van zijn writers block af te helpen, zodat hij het script van de nieuwste Hollywood romcom kan schrijven. Lukt dit niet, dan is ze haar baan kwijt. Wat het nog lastiger maakt is dat Ezra er niets voor voelt om een script te schrijven voor een film die in zijn ogen nooit realistisch kan zijn; mensen worden niet verliefd zoals in een romcom! Evie wil hem het tegendeel bewijzen. Zij gaat de uitdaging aan om zoveel mogelijk meet-cutes (momenten waarop de hoofdrolspelers elkaar ontmoeten en verliefd worden) in het echt te beleven. Van elke meet-cute moet ze een uitgebreid verslag sturen naar Ezra; alleen op die voorwaarde wil hij schrijven. Dit leidt natuurlijk tot hilarische situaties en een uiteindelijk erg verrassende ontknoping.

Dat het verhaal zich afspeelt in de wereld van films en scripts is meteen duidelijk. Elk hoofdstuk begint met een beschrijving zoals je die in een script zou zien. Dit maakt dat alles een mooi geheel vormt en echt een thema heeft, het is origineel en je ziet alles meteen voor je.
Rachel's schrijfstijl leest heerlijk weg en ze heeft me met de nodige dosis humor en hilarische dialogen voor zich gewonnen. Vooral Evie's vrienden kunnen er wat van, voor bijpersonages waren ze toch bijna levensecht.

De grote vraag die mij bezighield: zou Evie uiteindelijk de arrogante Ezra (aka ZAK) kunnen veranderen en hem openstellen voor de liefde, of kiest ze uiteindelijk voor de mysterieuze Ben, die met zijn 7-jarige dochter Anette regelmatig chocolademelk met Evie drinkt in Gil's koffiebar? Of je nou #teamEzra of #teamBen bent, de laatste 100 pagina's laten je wat dit betreft niet meer los. Ik moést het gewoon weten! Een verrassende afloop van een heerlijke feelgood.

Meer recensies van jolanda.ista