Gruwelijker Circus, tam vervolg

jolanda.ista 24 juli 2019
Na Showstopper te hebben gelezen, was ik benieuwd naar Showstealer. Dit deel is het laatste deel van het tweeluik en vervolgt de avonturen van Hoshiko en Ben een jaar na de gebeurtenissen van boek 1.

Na de afloop van Showstopper slaan Ben, Hoshiko, Greta, Jack en Bojo op de vlucht. Londen kunnen ze niet uit, dus verschuilen ze zich een jaar lang in de stad voor de moeder van Ben, die minister van Droesemhandhaving is. Helaas worden ze gevonden en uit elkaar gehaald, waarna twee aparte verhaallijnen volgen. Ben wordt het Circus in gegooid en moet, nadat zijn moeder afstand van hem heeft gedaan, meedoen aan de gruwelijke nieuwe acts. Hoshiko, Greta, Jack en Bojo komen in de sloppenwijken terecht. Hier maken zij kennis met de Brotherhood, die een einde wil maken aan de rassenscheiding tussen de Droesems en Zuiveren.

Barker heeft haar writer's block goed opgelost door fans om ideeën voor nieuwe circusattracties te vragen. Het resultaat is een geheel nieuwe wereld met gruwelijke acts, waarbij nog meer Droesems het leven zullen laten. Ik kon helaas niet altijd de attracties voor me zien zoals Barker het bedoeld heeft, maar de potentie is er. Hoewel overige recensies anders stellen, vond ik dat de mogelijkheden die de attracties hadden niet genoeg verkend zijn. Het bleef allemaal wat tam, waardoor ik wel een zekere dreiging voelde maar niet optimaal.
Silvio Sabatini is op een nogal ongeloofwaardige wijze teruggebracht in het verhaal. Zowel met zijn uiterlijk als het feit dat hij überhaupt terugkeerde had ik moeite. Wellicht was een nieuw, dreigender figuur beter op z'n plaats geweest.

Waar de wisselende 'point of views' (hoofdstukken worden om en om vanuit oogpunt van Hoshiko en Ben verteld) in deel 1 elkaar versterkten, werkte het hier helaas verwarrend. De twee lijnen waren compleet verschillend en elk hoofdstuk is hooguit vier bladzijden (soms één of twee), waardoor ik soms te snel moest schakelen. Dit maakte het verhaal traag en lastig te volgen door al die omschakelingen.

Barker had een heel sterk vervolg kunnen hebben met Showstealer en het boek heeft me goed vastgehouden. Echter had het veel meer kunnen zijn. Showstopper, het eerste deel, blijft het betere boek van de twee.

Meer recensies van jolanda.ista