Wraak

Jos Josso 24 mei 2020
Een mooi, langzaam uitgesponnen verhaal, waarin de geschiedenis van twee broers uit Texas uit de doeken wordt gedaan. Henry Quinn is de lont in het kruitvat. Quinn wil een brief bezorgen aan de dochter van een medegevangene, Evan Riggs, met wie hij een aantal jaar een cel heeft gedeeld. Maar niemand schijnt het verleden te willen oprakelen. De broer van de celgenoot, sheriff Carson Riggs, zou moeten weten waar deze dochter zich bevindt, maar daar gaat het direct mis. Welke rol speelt Carson, hoe corrupt is hij en wat hebben sommige dorpsgenoten op hun lever?
Een verhaal over hoe iemand, die zich vernederd heeft gevoeld, buitenproportioneel op wraak zint en al zijn macht hiertoe aanwendt. De tegenreactie lijkt efficiënt te zijn; zeker omdat Henry Quinn zijn beloftes altijd gestand doet.
Een paar dingen verbazen me. Het lijkt of Ellory zijn voet van het gaspedaal afhaalt als het gevaarlijk dreigt te worden voor een van de personages. En verder komt de finale, vergeleken met de, aangename, uitgesponnenheid van het verhaal, als een windvlaag die een deur open blaast.

Meer recensies van Jos Josso