'Zij die ontkomen' steelt onverwachts je hart!

judithblogtsolo 22 februari 2021
De schietpartij mag dan al twaalf jaar geleden zijn, maar dat betekent niet dat de herinneringen in een doosje zijn opgesloten om daar nooit meer uit te komen. Iedereen gaat anders met zijn of haar trauma om. Zo ook Liv. Ze denkt haar rug voor altijd te hebben gekeerd naar Long Acre en alles wat daarbij komt kijken, maar eigenlijk is dat maar schijn. Als zij namelijk een oproep krijgt om te praten over wat er is gebeurd op die bewuste avond voor een documentaire kan ze het – met het oog op de nabestaanden – niet laten om haar gezicht te laten zien. Tijdens haar indringende gesprek op die plek komt ze oog in oog te staan met haar crush van toen: Finn. Hij wordt tot op de dag van vandaag door de media gezien als de grote held die een kogel heeft opgevangen voor een meisje. Van binnen gaat hij echter nog altijd kapot vanwege een schuldgevoel. En dat heeft alles te maken met Liv. Hij liet haar namelijk op die bewuste avond alleen achter en zorgde dat zij het onmogelijke meemaakte, dat wat haar nu nog altijd nachtmerries en paniekaanvallen bezorgt. Sindsdien hebben ze er nooit meer over gepraat. Kan Liv Finn vergeven en is er misschien ergens een opening voor meer?.

Succesformule
Wat kun je van een boek verwachten dat door de uitgeverij eerst alleen als e-book is uitgegeven? Nou, stiekem juist heel veel! ‘Zij die ontkomen’ van Roni Loren klinkt namelijk op basis van de beschrijving niet alleen aantrekkelijk, want dat is het ook! Dit boek heeft het namelijk allemaal. Denk aan: emotie vanwege dat wat de karakters hebben meegemaakt; spanning, hilarische momenten en vooral flink wat vuurwerk tussen de hoofdpersonages Finn en Liv! En dat merk je gewoon al vanaf het begin. Door de ogen van Liv loop je twaalf jaar later weer die gymzaal in om te praten over de gebeurtenis die je leven heeft gevormd, kom je oog in oog te staan met de crush die je jarenlang niet hebt gezien én die jou aan je lot overliet op de avond zelf, maak je samen met de lotgenoten (en inmiddels vriendinnen) van toen een koker open met een brief die je schreef aan je ‘oudere ik’ en voel je wat je toen voelde: flink wat vlinders. Door de makkelijke en hele toegankelijke schrijfstijl van Roni Loren voel je mee, denk je mee en kun je niet anders dan hopen dat ze de afloop krijgen die ze eigenlijk jaren geleden al hadden moeten hebben.

Andere verwachtingen
Toch is er ook een ‘maar’, want ik moet eerlijk toegeven dat ik andere verwachtingen had voordat ik begon. Dat komt mede door de beschrijving die lijkt te wijzen dat het heel veel gaat over de documentaire,, maar eigenlijk is dat slechts een gedeelte. Je moet je ook voorstellen dat de schietpartij TWAALF jaar geleden en dat de personages er dus niet dagelijks meer mee bezig zijn, maar – hoe klein of groot – het heeft nog invloed op hun leven (dat door de docu nog meer naar bovenkomt). Zo heeft Liv nog altijd paniekaanvallen en heftige flashbacks en heeft Finn zijn leven laten draaien om wraak. Dit maakt het boek verhaal ook ergens wel realistisch: tijd heelt de wonden, zeggen ze, maar blijkbaar niet helemaal. Laat ik dus zeggen dat dit anders was dan ik dacht, maar dat ik hier zeker geen punten voor aftrek… alhoewel op een ander punt wel. De uitgeverij waarschuwt om de zakdoekjes bij de hand te houden, maar eigenlijk was dat helemaal niet nodig. Het is heftig wat er is gebeurd en wat de gevolgen nog altijd zijn voor de personages, maar ik heb niet op het punt van huilen gestaan. Verre van dat eigenlijk.

Realistische beschrijvingen
‘Zij die ontkomen’ moet het echt hebben van de krachtig uitgewerkte personages en hun bijzondere chemie. Ik ga natuurlijk niet al teveel verklappen over de inhoud, maar Finn en Liv hebben een verleden die zelfs twaalf jaar na dato nog altijd niet uitgewerkt blijkt te zijn. Je gelooft ze, voelt met ze mee en snapt direct waar die romantiek vandaan komt. Niets is geforceerd, nergens gaat het te snel en juist daardoor groei je als lezer met ze mee. Sommige boeken (en dan vooral in het erotische genre) houden daarbij op: heel wat seksscènes, maar geen diepte. Nou, dat kun je over ‘Zij die ontkomen’ niet zeggen. Er zijn diepe gesprekken, heftige momenten (rond de schietpartij en daarbuiten) en vooral oprechte passies. En vergeet vooral niet de scènes met de drie vriendinnen van Liv: Rebecca, Taryn en Kinchaid. Zij staan in de volgende boeken centraal en dat belooft nu al wat. Na ‘Zij die ontkomen’ – dat mij onderdeel liet zijn van een bosrijke omgeving en de levens van personages die je in je hart sluit – kun je niets anders dan wensen dat deel twee al voor je neus klaarligt. Op naar nog meer van Roni Loren!

Conclusie
Naar sommige boeken kijk je al maanden uit, terwijl andere boeken zó onverwacht je hart binnen komen dat je het niet aan kon zien komen. Nou, ‘Zij die ontkomen’ van Roni Loren is duidelijk een voorbeeld van die laatste categorie. Mocht je dit boek nog niet kennen, knoop dan nu in je oren: ‘Zij die ontkomen’ is je aandacht meer dan waard. Deze New Adult heeft het namelijk allemaal: emotie, spanning, liefde, vriendschap, bijzondere ontwikkelingen, passie en groei. Door de fijne beschrijvingen van Roni voelen de situaties, de mensen en de emoties levensecht aan. Je kunt dan ook niets anders dan racen naar het einde om erachter te komen hoe het zal aflopen. Misschien had ik hier en daar nog wat meer emotie verwacht (aangezien er nog voor gewaarschuwd wordt) en had ik ergens verwacht dat het nog meer over het ongeluk zou gaan, maar dat is achteraf maar bijzaak. Het verhaal zoals het er nu staat, heeft me geraakt en smaakt absoluut naar meer!

Meer recensies van judithblogtsolo