Reserve

Ik heb weinig met koningshuizen (en al zeker in eigen land) maar heb wel altijd een grote interesse gehad in het Brits koningshuis en daar zit de voormalige koningin vast voor iets tussen en uiteraard, prinses Diana. Het was dus ergens onvermijdelijk dat ik het boek van Prins Harry uiteindelijk zou gaan lezen.

'Reserve' leest erg vlot en ik vond het voornamelijk interessant om over Harry's jeugd te lezen. Een beetje tot aan de periode dat hij uit het leger terugkeert. De lezer krijgt een unieke inkijk in het leven van de jonge prins, maar verwacht geen schokkende onthullingen of drama. Ik las in enkele reviews dat mensen daardoor vaak teleurgesteld waren in dit boek, ikzelf was dit niet. Ik vond het voornamelijk interessant om te lezen over oorlogsmissies van prins Harry en over de relatie tussen de kroonprins en de reserve, de twee broers die elkaar toch kwijtraken en wat het leven als royal allemaal met zich meebrengt.

Iedereen herinnert zich ongetwijfeld 31 augustus 1997, de dag waarop de prinsen hun moeder verloren en een hele natie rouwde om het verlies van de geliefde Princess of Wales. In 'Reserve' doet hij uit de doeken hoe hij hier als kind mee omging maar ook welke impact dit verlies heeft op de rest van zijn leven. Vanzelfsprekend komt de moeilijke relatie met de Britse pers heel uitgebreid aan bod, maar ook krijg je als lezer een beetje inkijk in de omgang met verschillende familieleden.

Ik heb een tijdje getwijfeld over die vier sterren omdat het verhaal af en toe iets te vaak naar te veel zelfmedelijden overhelde, maar uiteindelijk wist het verhaal mij meer dan 500 pagina's lang te boeien en heb ik vaak urenlang doorgelezen omdat het zo vlot geschreven is. 'Reserve' is dus wel een aanrader als je interesse hebt in de Britse monarchie en als je een gezonde portie nieuwsgierigheid hebt naar het leven van een jonge prins, die uiteindelijk beslist om zijn eigen weg te gaan.

Meer recensies van Laurenbetweenthelines