Een geestig boek

Liesbeth Jochemsen 28 december 2022 Auteur
Ik kocht dit boek rechtstreeks van de auteur op Fantasyfest Rijswijk 2022. Anaïd signeerde het boek voor mij en deed er een mooi leeslint bij. Aan het leeslint hangt een zilverkleurige olielamp, passend bij het boek.
In het boek staan een aantal prachtige zwartwit tekeningen van Jos Weijmer. Bij het boek hoort een cd met liedjes die het verhaal ondersteunen. De cd is geproduceerd door Django Mathijssen. Hij speelt ook alle muziekinstrumenten daarop. De cd heb ik niet. Gelukkig staan achterin het boek de liedteksten uitgeschreven. In het verhaal zelf staat telkens aangegeven wanneer een bepaald lied aan de beurt is. Op die momenten bladerde ik naar achteren om het bewuste lied te lezen. Daarna las ik weer verder waar ik gebleven was.
Het lettertype van de titel op de cover en dat van de hoofdstuk- en liedtitels ademt helemaal de sfeer van het oude Perzië, waar dit boek zich afspeelt. Ook de cover past goed bij die sfeer, al werd het me pas op het einde duidelijk wat de vrouw op de cover te maken heeft met dit specifieke verhaal.
Hoofdpersoon is de ifriet Alibi. Hij is een vuurgeest en kan wensen vervullen, maar zit opgesloten in een kleine glazen fles. Deze fles hangt om de nek van Arman. Deze beenloze jongen groeit op in de harem van Baback en is door Alibi zelf bij zijn geboorte met stomheid geslagen. Dat is een probleem, want zonder de stem van de jongen zal Alibi altijd opgesloten blijven.
Gaandeweg het verhaal leer je meer over de geschiedenis van Alibi en hoe zijn leven er vroeger uitzag.
Het boek wordt verteld vanuit Alibi, die doordat zijn flesje om diens nek hangt, alles ziet en beleeft wat Arman ziet en beleeft. De twee raken zo met elkaar versmolten dat Alibi ook voelt wat Arman voelt. Als lezer was het daardoor soms lastig te onderscheiden in wiens hoofd we nu zaten.
De sfeer van het oude Perzië, en dan specifiek hoe het er in een harem aan toe kan gaan, komt goed naar voren in het boek. Jaloezie, intriges, wraak, angst voor de wrede heerser Baback, het komt allemaal aan bod. Over het leven buiten de harem, krijgen we weinig te weten, met uitzondering van een bezoekje aan de markt.
Het boek is humorvol beschreven met veel grapjes. Het eenvoudige taalgebruik maakt dat het boek makkelijk wegleest. De soms gruwelijke scenes in het boek maken echter dit boek minder geschikt voor sommige jongere lezers.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen