Ook geweldig voor volwassenen

Liesbeth Jochemsen 24 november 2020 Auteur
De kikkerbilletjes van de koning van Janneke Schotveld is een verzameling moderne sprookjes. Ieder verhaal bevat prachtige, soms pagina-vullende afbeeldingen van een andere tekenaar. Deze illustraties zijn gemaakt door Thé Tjong-Khing, Georgien Overwater, Peter-Paul Rauwerda, Linda Faas, Alex de Wolf, Marieke Nelissen, Lisa van Winsen, Marijke Klompmaker, Annet Schaap, Pyhai, Djenné Fila, Milja Praagman, Martijn van der Linden, Kees de Boer en Marja Meijer.

Een aantal verhalen heeft een meer middeleeuwse setting, maar er zijn ook verhalen die zich in onze tijd afspelen. Sommige sprookjes zijn duidelijk een hertelling van een klassieker, zoals Joris en de eendagsvlieg. Bij andere moet je wat meer zoeken. Toch bevat ieder verhaal wel één of meerdere elementen die je ook in de klassiekers terugvindt. Zoals ridders, prinsessen, een geest in een fles en betoveringen.

Het leuke is dat de auteur deze elementen overhoop gooit. In dit boek tref je een geest in de fles met faalangst, twee koningen die graag samen een kindje willen en een dappere ridster die een prins redt van zijn overbezorgde ouders. Ik vind dat erg verfrissend en het zet je aan het denken over vastgeroeste vooroordelen en rollenpatronen. Het is een kinderboek, maar hierdoor en door de leuke grappen en woordspelingen zullen ook volwassenen het boek met plezier lezen.

Op de cover staat een gedekte tafel met o.a. wat boeken, een kikker met een kroon en een dampende fles. Als je het boek uit hebt, herken je van bijna ieder verhaal een element.

De auteur heeft ook een tweede verhalenbundel vol eigentijdse sprookjes geschreven: Het kattenmannetje en andere sprookjes. Dit boek ga ik zeker ook lezen!

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen