Hoe overleef je in de 21e eeuw?

Liesbeth Jochemsen 24 februari 2022 Auteur
Een boodschap uit het verleden is het tweede deel uit de Ron en Geertje trilogie. Dit boek is los te lezen, er wordt het nodige uitgelegd over wat er in deel één is gebeurd. Toch vond ik het persoonlijk leuker om het eerste deel wel gelezen te hebben.
Dit deel wordt meer vanuit het perspectief van Geertje geschreven en in de derde persoon. Geertje heeft het goed voor elkaar in het zeventiende eeuwse Delft. Het begin van het boek geeft een kijkje in het leven van de bovenklasse van de bevolking in die tijd. Ook nu weer leer je een aantal historische figuren kennen.
Met hulp van broeder Edward, een excentrieke monnik, lukt het Geertje om af te reizen naar het Delft van de 21e eeuw. Grote vraag in het boek is: hoe overleef je daar? Hoe Geertje reageert op voor ons alledaagse dingen als een roltrap of een mobiele telefoon is soms hilarisch. Op andere momenten houdt ze ons ook een spiegel voor, want waarom is ons moderne leven bijvoorbeeld zo gejaagd?
In het boek zitten ook een aantal verwijzingen naar (personages uit) andere boeken van o.a. de auteur. Ik vond het leuk gevonden, maar sommige daarvan kwamen bij mij niet geloofwaardig over. Het was alsof de auteur deze personage(s) er kostte wat kost in wilde hebben zonder te kijken of dit wel in het verhaal paste.
Ook dit boek heeft een voorwoord, waarin de auteur vertelt hoe hij er toe kwam om dit tweede deel te schrijven. Daarnaast bevat het voorwoord een stukje persoonlijke uitleg van de auteur. Achterin het boek zijn weer een aantal wandelingen door Delft opgenomen waarbij je de locaties uit het boek kunt bezoeken. Ook bevat dit boek een aantal zwart-wit foto's van Delft, hierdoor kun je je als lezer nog beter in het verhaal verplaatsen.
Op de cover staat een foto van de nieuwe kerk in Delft. Het is een afbeelding die goed past bij het boek, maar niet perse vertelt dat het een deels historische roman is. De titel doet dat wat dat betreft beter. Als je het boek uit hebt, begrijp je ook waar de titel op slaat.
Hoewel ik deel één beter vond, heb ik toch weer genoten van dit boek. Nu deel drie lezen.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen