Hoe gaat het verder met Ron en Geertje?

Liesbeth Jochemsen 27 februari 2022 Auteur
Het gevaar van het water is het derde deel van de Ron en Geertje trilogie. Aan het begin van het boek wordt een samenvatting gegeven van wat er in de eerste delen is gebeurd. Toch vond ik het persoonlijk fijn dat ik de andere delen al had gelezen.
Ook in dit deel gebeurt er weer van alles. Zo verdwijnen er plotseling mensen en er duikt een vreemd meisje op. Wat hebben die zaken met elkaar te maken? Er wordt een beroep op Ron en Geertje gedaan om dat uit te zoeken.
Anders dan in de andere delen, zijn er nu ook verhaallijnen van andere personen in dit boek. We krijgen opnieuw een kijkje in (historisch) Delft in verschillende tijden. Ook nu weer zijn er bekende Delftenaren die een rol spelen, en een verwijzing naar een boek van een andere auteur. Leuk!
In het voorwoord vertelt de auteur wat er zou kunnen gebeuren als we daadwerkelijk door de tijd konden reizen. Deze vraag heeft hij als uitgangspunt genomen voor het derde deel van deze trilogie.
Waar de eerste twee delen nog enigszins serieus waren, moet dit boek met een korrel zout genomen worden. Sommige dingen zijn wel heel absurdistisch. Zo komt de auteur zelf bijvoorbeeld meerdere keren in het verhaal voor. Dit doet echter niets af aan het verhaal zelf, waarbij je weer van alles leert over Delft en haar geschiedenis.
Persoonlijk vond ik de excentrieke broeder Edward met zijn mysterieuze gedrag erg leuk, net als de scenes bij Willem van Oranje.
Op de cover staat een foto van de Oude Kerk in Delft. Het is een afbeelding die goed bij het verhaal past. De titel begrijp je als je het verhaal gaat lezen.
Het einde van het verhaal vond ik een beetje onrealistisch, maar na het lezen van dit boek keek ik nergens meer van op, dus het zou best echt zo gebeurd kunnen zijn.
De verschillende zwart-wit foto's in het boek en de wandelroutes achterin maken het geheel compleet.
En nu zit ik hard te hopen dat Ron en Geertje ook naar andere eeuwen en plaatsen reizen en daar eveneens avonturen beleven.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen