Één boek waar een open mind voor nodig is

Lizzie 09 december 2019
Schaduw in de nacht van Tess Gerritsen.
Wat een prachtige cover heeft dit boek. Het trekt onmiddellijk de aandacht als je hem in de etalage van de boekenwinkel ziet staan.

Het verhaal gaat over Ava die op de vlucht is voor een gebeurtenis op oudejaarsavond, ze wil alles en iedereen ontlopen en voelt zich hier enorm schuldig over. Zelfs met haar eigen zus wilt ze op dat moment geen contact, dus trekt ze naar een een afgelegen dorpje in Maine waar ze Brodies watch huurt., ze wil hier in alle rust aan haar kookboek werken, waar de deadline al lang van verstreken is.  Wanneer ze daar aankomt krijgt ze een kil gevoel over zich, wanneer ze het huis in is veranderd dit en lijkt het of het huis haar geapprecieerd heeft. Wanneer ze opeens vreemde geuren en geluiden waarneemt lijkt ze toch niet zo alleen in het huis te zijn of ze dacht…
Ze gaat dan ook op onderzoek uit naar het verleden en de geheimen van het huis.

Wie gewoon is om de Rizzoli en Isles serie te lezen van Gerritsen, zal verrast zijn door dit boek. Met dit boek slaat ze een heel andere weg in en beschrijft ze paranormale activiteiten. Een thriller-thriller is dit boek echter niet, het heeft iets weg van een erotische thriller (Als dit al bestaat). Het plot zit goed in elkaar, en ze zal zeker onderzoek naar het thema gedaan hebben, maar vond het soms wat ver gezocht. Ze laat hier en daar wel dingen over aan de interpretatie van de lezer, dat je aan bepaalde dingen zelf invulling kunt geven. Wat dan wel weer in de smaak valt.

Ava het hoofdpersonage is goed uitgewerkt we leren haar kennen als iemand die op de vlucht is voor haar problemen en met zo weinig mogelijk mensen contact wilt hebben, ze drinkt veel om te vergeten… Stilletjes aan door de gebeurtenissen in het huis zoekt ze toch mensen op om de geschiedenis van Brodies watch te leren kennen en dit ook te kunnen verwerken in haar kookboek, ze bloeit op die manier open. Wanneer er dan iets ergs gebeurd en op die manier verplicht is om opnieuw contact te hebben met degene die ze het meest van zich afduwde gaan haar ogen open.

Het boek heeft mij fijne lees uurtjes bezorgd maar het had voor mijn geen wow factor, ik had er ook geen probleem mee om het boek even opzij te leggen, het was ook geen boek waar ik constant mijn volle aandacht kon bijhouden, ondanks dit, zit het verhaal echt wel goed in elkaar, en dat is ook de reden waarom ik het boek drie sterren geef.

Meer recensies van Lizzie