thriller met een twist

Lizzie 15 oktober 2019
Arjan Boes deed op facebook een oproep, wie zijn boek uit het as herrezen wou recenseren. De omschrijving van het boek sprak me wel aan, dus heb ik een kans gewaagd om dit te doen, en ja hoor een tijdje later zat het boek in mijn mailbox.
In uit het as herrezen, leren we kennis maken met Melissa Jordan zij is inspecteur bij de politie in Brighton, ze wordt op de zaak gezet van de vermoorde ex-manager van de bekende rockband Sincity. Toeval of niet maar de ex-manager zijn moord vindt net plaats wanneer de band bezig is aan zijn comeback, heeft dit er iets mee te maken of is er toch meer aan de hand?
Melissa en haar team staan voor een raadsel, hoewel ze een aantal verdachten hebben, is het moeilijk om dit te bewijzen.
Wanneer Sincity zijn eerste optreden heeft voor hun comeback in Kaapstad, wordt daar een bandlid vermoord, al vlug denkt het team van Melissa dat de twee moorden iets met elkaar te maken hebben. Wanneer dan ook nog eens een derde moord het gevolg is, kunnen ze niet anders of geloven, dat de heren met elkaar in connectie staan. Maar wat is het motief van de dader?
Het verhaal komt traag op gang, het duurt even voor je er helemaal inzit.
Je hebt stukken waarvan je denkt ja nu gaan we voorruit en je hebt dan stukken die wat langdradig zijn, waardoor je als lezer af en toe moet doorbijten om door het verhaal te geraken.
Wat Boes wel goed doet is broodkruimels achterlaten, hij heeft stukje bij stukje wat informatie vrij, waardoor je als lezer op het spoor van de dader denkt te zitten, om dan uiteindelijk een hele andere wending aan het verhaal te geven, je ziet de uiteindelijke ontknoping echt niet aankomen. Door dit te doen zorgt hij er wel voor dat je in de mindere stukken ook verder leest.
Boes zet ook met andere personages en verhaallijnen de lezer vaak op een verkeerd been, wat leuk is natuurlijk dat het verhaal niet voorspelbaar wordt.
Het hoofdpersonage Melissa Jordan, werkt hij goed uit en krijg je als lezer een band mee, vooral omdat we genoeg info krijgen over haar privéleven, maar Judtih, Martin, en Mark hadden van mij ook wat dieper uitgewerkt mogen worden, deze bleven nogal oppervlakkig.
Het is een boek die je al lezer moet liggen, wie houdt van een boek die niet voorspelbaar is, is uit het as herrezen een aanrader.

Meer recensies van Lizzie