Waardevolle opvolger van dodenstoel

Lizzie 21 juni 2020
Zonder genade het tweede deel in de Hamer Panka reeks en tevens de tweede thriller van Johan Andersen.
Voor wie zijn debuut de dodenstoel nog niet gelezen is het aan te raden dit eerst te doen om je volledig te kunnen inleven in de personages.

Hamer en Neli vormen in zonder genade opnieuw een stevig duo. Ze gaan deze keer op jacht naar het brein achter een aantal aanslagen en verdachte overlijdens in Nederland. Hij krijgt de naam de Jakhals. Niemand heeft een idee wie hij eigenlijk is, en als ze al iemand op het spoor komen die hen iets wijzer kan maken over deze man, lijkt die plots te verdwijnen.
Niet alleen in Nederland lijkt hij mensen te hebben die voor hem werken maar ook in België en Frankrijk.
Hamer en Neli doen er alles aan om hem tegen te houden en de volgende aanslag te voorkomen, ze willen zijn ware motieven achterhalen. Lukt hen dit ook?

Zonder genade is zonder twijfel nog beter of dodenstoel, bij dodenstoel zat ik al op het puntje van mijn stoel maar hier nog meer, Andersen weet de spanning in dit tweede deel tot een heel hoog niveau te tillen waardoor je steeds verder wilt lezen, hij heeft een aangename schrijfstijl en zijn personages zijn goed uitgewerkt.
Hamer blijft Hamer zoals we hem kennen vanuit dodenstoel, een keiharde ex-commando die niet zal twijfelen te doden wanneer het nodig blijkt te zijn.
Neli heeft Andersen in dit deel meer uitgewerkt en in een andere rol geduwd, waardoor ze harder wordt, en we als lezer een ander kant van haar te zien krijgen. Zij maakt in dit boek een grote evolutie door, een aangename evolutie. Waar ik zeker meer van te zien wil krijgen.

Het einde van dit boek was niet zo voorspelbaar als bij dodenstoel, er zit een aangename wending aan. Wie al smeulde van dodenstoel, zal dit boek zeker ook kunnen smaken.
Als ik één puntje van kritiek mag geven is dat ik het niet zo snap is dat de reeks Hamer en Panka heet, terwijl in het boek Neli Panka nooit aangesproken wordt als Panka maar steeds als Neli, dan klinkt voor mij Hamer en Neli beter in de oren.

Met zonder genade is een mooie en waardevolle opvolger van dodenstoel. Ik ben al benieuwd om de rest van de reeks te lezen. Met Hamer en Neli is er een nieuw mooi, stevig duo geboren in thrillerland.

Meer recensies van Lizzie