Meekijken over de schouder van Amalia

Lucette 06 december 2022
In Hoogheid kom je terecht in het Nederland van 1629 en kijk je bijna letterlijk mee over de schouder van Amalia van Solms. Zij is de echtgenote van stadhouder Frederik Hendrik en daarmee de machtigste vrouw van het land. Maar ze wil meer, ze wil dat haar man de titel Hoogheid wordt toegezegd, waardoor ook zij een flinke stap vooruit zal zetten.

De cover brengt meteen de sfeer naar voren. Een grote afbeelding van Amalia, de bevroren, winterse hofvijver en nog een afbeelding van een aantal andere rijk uitziende mensen. Het geeft mooi weer wat je kunt verwachten van het boek.

Zoals gezegd kijken we mee over de schouder van Amalia. En dat is me er eentje. Enerzijds probeert ze een liefhebbende, verzorgende moeder te zijn, anderzijds is er de hang naar macht. En die komt haar niet zomaar aanwaaien. In het hele boek zien we gemanipuleer, liegen en bedriegen, gekonkel. Het opvallende is dat bijna iedereen dat doet en dat het ook nog geaccepteerd lijkt te worden. Op de één of andere manier komen ze er goed mee weg.

Het verhaal bevat veel historische elementen. Toch is het Rozemond goed gelukt er een prettig leesbaar verhaal van te maken. De niet al te lange hoofdstukken en het toegankelijke taalgebruik zorgen ervoor dat het vlot en plezierig leest.

Hoogheid is het vervolg op het eerste deel dat Rozemond schreef, Amalia. Door de duidelijke uitleg in het begin is Hoogheid prima los te lezen van het andere boek. Toch maakt Hoogheid wel zo nieuwsgierig naar de eerdere jaren van Amalia, dat je waarschijnlijk het eerste deel ook nog zult gaan lezen.

Meer recensies van Lucette