John Boyne - De jongen op de berg

Ik heb al verschillende boeken over de Tweede Wereldoorlog gelezen, maar deze roman - waarbij de hoofdpersoon nota bene bijna een 'vertrouweling' van Adolf Hitler wordt - was erg indrukwekkend. Het is beklemmend om te lezen hoe de Frans-Duitse Pierrot verandert in de Duitse Pieter en volledig vertrouwd op Hitler. Knap van de schrijver om Hitler eerst bijna als 'aardige' man neer te zetten, om vervolgens subtiel te laten doorsijpelen hoe Hitler de jongen volledig indoctrineert. En hem zelfs zo ver krijgt dat hij zijn bloedeigen tante verraad. Het gevoel wat ik in mijn buik kreeg toen ik dat gedeelte las... ik kan het moeilijk omschrijven. Ik denk dat misselijkheid er het dichtste bij komt. Of alle historische gebeurtenissen in het boek kloppen, geen idee, ik heb ze niet gecheckt. Ik ga ervan uit dat de schrijver en zijn redacteur de juiste research hebben gedaan. Tot slot nog één kleine fout in het boek; wellicht een fout van de vertaler. In een bepaald hoofdstuk wordt verteld dat Pierrot/Pieter bijna acht jaar is. En in het eerstvolgende hoofdstuk wordt vertelt dat hij - een jaar later - opnieuw bijna acht jaar is. Ik neem aan dat er i.p.v. een acht, een negen had moeten staan. Slordig, maar het doet gelukkig - op een kleine onderbreking na- geen afbreuk aan het verhaal. Vier sterren voor dit indrukwekkende verhaal.

Meer recensies van Boekenwaarjeblijvanwordt