Opkomen voor jezelf, ook al zijn de gevolgen groot

Marieke Scheers 16 oktober 2020 Hebban Recensent
Auteur Ellen Lina debuteerde in 2011 met de roman Vasthouden. Daarna volgden nog twee romans, waarna ze in 2016 overstapte naar een combinatie van spanning en romantiek met Crash. In 2018 stapte ze geheel over naar thriller met Gefaald. Haar nieuwste boek Semper Fi (2020) is opnieuw een thriller.

In Semper Fi maken we kennis met Helena Huygens Ze is getrouwd met Kjell en ze hebben een achttienjarig zoon Senn. Helena is schrijfster van thrillers, maar wil nu een autobiografisch boek uit gaan brengen over seksueel misbruik dat haar twintig jaar geleden is aangedaan. Maar nu de datum van publicatie dichterbij komt blijken er toch een aantal mensen te zijn die niet zo blij zijn met het boek en er alles aan willen doen om te voorkomen dat het boek in de winkels komt te liggen.

Het boek begint met een spannende proloog, waarmee de toon gelijk is gezet. Daarna verspringt de tijd naar een maand eerder met een interview. Vanaf dat hoofdstuk blijf de tijd verspringen tussen heden en verleden, waarbij we als lezer informatie krijgen over wat er twintig jaar geleden is gebeurd toen Helena met haar vriendin Kim naar Amsterdam verhuisde en wat de rol is van het pand op de Oude Voorburgswal.

Deze opbouw werkt goed, het houdt de lezer constant geboeid en er zijn steeds kleine cliffhangers aan het einde van hoofdstukken. Het is zo geschreven dat het goed te volgen is en snel leest. Lina schuwt het niet om heftige passages over mishandeling op te nemen in het boek, waardoor het met recht de titel thriller verdient. Ook zit er voldoende spanning in en zijn er enkele twists in het verhaal. Dat het aan het einde (redelijk) goed komt, wordt door de proloog al weggegeven, maar de weg ernaartoe is de moeite waard en soms nagelbijtend spannend. De personages zijn goed uitgewerkt en komen tot leven in het verhaal.

Het boek is geschreven rondom het een heftig thema dat vele slachtoffers oplevert. De wijze waarop de daders ermee wegkomen is zorgwekkend. De vraag rijst hier wel waarom niemand aangifte deed, maar bedreigingen en schaamte zijn kennelijk voldoende om dat tegen te gaan, wat minstens zo zorgwekkend is. Laat dit boek dan ook een eye opener zijn voor hen die in real life geen aangifte durven doen, om het toch te gaan doen, ook al is de misdaad twintig jaar geleden.

Semper Fi is een goed geschreven thriller over een vrouw die durft op te komen voor zichzelf en voor de liefde, ook al zijn de gevolgen groot.

Meer recensies van Marieke Scheers