Vreemd en wazig verhaal. Voor de liefhebbers.

Patrice van Trigt 02 november 2019
Niet eerder las ik een boek van deze auteur. Dat kan zowel een voor- als nadeel zijn. De flaptekst intrigeerde en daarbij ontdek ik graag, voor mij, nieuwe auteurs.

Het verhaal gaat over een verwoeste wereld waarin Rachel, een jonge vrouw, samen met nog wat andere mensen probeert te overleven. Door de vondst van een vreemde levensvorm komt ze in een avontuur terecht dat enorm veel van je fantasie vraagt. Alhoewel de auteur daar echt wel zijn steentje aan bijdraagt is er echt sprake van overkill. Het verhaal deed me qua setting meteen aan de film ‘I am Legend’ van Francis Lawrence denken. En ondanks dat er nu een vrouw de hoofdrol heeft bleef die vergelijking me tijdens het lezen achtervolgen. De film vond ik leuk dus die herkenning hoefde geen bezwaar te zijn, maar dat was het wel want die hield mijn aandacht vast, het boek niet. De reden hiervoor is terug te voeren op de schrijfstijl in combinatie met het verhaal op zich. Wat een opgave was het met momenten om door dit boek heen te komen!

Rachel woont in een stad die door een biologisch gemanipuleerde beer wordt geteisterd. Dit creatuur is op hol geslagen vanwege doorgeslagen experimenten van een in mysterie gehuld biotechnisch bedrijf. In de vacht van de beer vindt Rachel een wezentje dat ze meeneemt en verzorgt. En daar ging het voor mij fout. Ik besefte dat ik een boek aan het lezen was dat niet mijn genre was. En dan kun je twee dingen doen: wegleggen of doorzetten. Het werd het laatste maar eerlijk is eerlijk, het koste me de nodige moeite. Ik ben te nuchter voor dit soort vergezochte verzinsels die in de toekomst afspelen. Er waren dus ook maar weinig dingen die me aanspraken in het verhaal. De zorgzaamheid en fascinatie van Rachel voor het wezentje, Borne, was nog wel te begrijpen, het desolate van de stad en de actualiteit van de bio-industrie wordt op zich overtuigend beschreven. Maar al het andere is in mijn beleving volledig doorgeslagen naar het ongeloofwaardige. Dat Rachel als een Lara Croft op strooptocht gaat en met een sciencefictionversie van BIG thuiskomt kwam op mij niet origineel over. Het gehele boek bleef ik het gevoel houden allerlei facetten uit films en andere boeken gecombineerd te zien. Maar dat wil niet zeggen dat het zo is natuurlijk want de wereld die Vandermeer heeft gecreëerd is zonder twijfel knap bedacht, mits je ervan houdt. Daarbij heeft Vandermeer zoveel creaties en scenario’s in dit boek verwerkt dat het moeilijk filteren was, want was nu echt belangrijk?

Heel eerlijk denk ik dat deze roman meer geschikt is voor echte SF-, dystopie- en fantasylezers maar dan wel voor diegene die ook van een filosofische schrijfstijl houden. Vandermeer kán zeker weten schrijven, zijn zorgvuldig opgebouwde zinnen zijn met vlagen mooi te noemen. Borne zal in de kern ook best een goed verhaal zijn maar ik ben niet de lezer voor dit boek. De personages spraken me niet aan en het futuristische/technische/biologische aspect ook niet. Vooral het gebrek aan spanning dat je met deze ingrediënten zou verwachten bleef uit. Het verhaal concentreerde zich vooral op de strijd tegen en met de beren, en dat waren er heel veel!, het overleven dat daaruit voortvloeit en dat herhaalde zich continu. De andere verhaallijnen verdwenen daarmee naar de achtergrond en kwamen niet tot hun recht.

Na het lezen van dit boek ben ik me wat gaan oriënteren en kwam tot de ontdekking dat Vandermeer voornamelijk bekend is vanwege zijn sciencefictiontrilogie Southern Reach. Als ik dit vooraf had geweten was ik niet aan Borne begonnen. Het predicaat roman heeft me overgehaald maar dat pakte dus helaas niet goed uit.

Ik kan dit boek niet naar waarde schatten en blijf moeite houden met de kern van het verhaal. Rachel vindt iets, weet niet wat het is en neemt het met alle risico’s mee naar huis terwijl ze al met zoveel vormen van bedreigingen te maken hebben. Vervolgens is er sprake dat het ‘iets’ zich evolueert terwijl ze zelf continu bezig zijn externe dreigingen te bedwingen en om te overleven. Borne is een vreemd, wazig verhaal en ik ben benieuwd naar andere leeservaringen. Zelf zou ik deze roman maximaal twee sterren geven maar liefhebbers misschien wel het dubbele of meer.

Meer recensies van Patrice van Trigt