Keihard zonder luguber te zijn. Mustread!

Harley McKenna is opgegroeid onder zware omstandigheden. Ze is haar moeder op jonge leeftijd verloren door een geweldincident, haar vader is op alle vlakken een slecht man en handelt in alles waar geld te verdienen valt. Als jong meisje had ze alleen haar hond waarvan ze op aan kon. Harley weet wat het is om te overleven, om continu dreiging te voelen en daar tóch een weg in te vinden. Ze moet wel, vader Duke laat haar geen keuze. Na het overlijden van haar moeder heeft Duke zich over Harley ontfermd. Dat houdt in dit geval in: haar opleiden tot zijn opvolger. Haar vader wil dat ze de hardvochtigheid waarmee ze is opgegroeid gebruikt om zijn drugsimperium verder uit te bouwen, maar in tegenstelling tot haar vader heeft Harley wel een hart. De verstandhouding tussen vader en dochter is er een van tegenstrijdigheden, natuurlijk houdt ze van hem maar er is ook sprake van intense afschuw en zelfs haat.

De onversneden waarheid is in mijn beleving een knetterhard en realistisch boek. Dat dit een thrillerdebuut is, is haast onvoorstelbaar. Want ja, zó goed is het! Dat het ook nog eens gebaseerd is op de eigen ervaringen van de auteur maakt het verhaal haast levensecht. De sfeerschetsen zijn filmisch beschreven. Het verhaal is rauw, bevat geweld en stemt tot nadenken. Maar het is een heel goed voor te stellen realiteit. De manier waarop deze thriller tot stand is gekomen en hoe deze in boekvorm is gegoten doet wel wat met je als lezer. Het harde leven, het overleven, dwingt respect bij je af. De armoede en het afzien vertalen zich naar een bepaalde levenshouding die je goed voelt in het boek en in hoofdpersonage Harley.

Je leert Harley en Duke goed kennen. Doordat de auteur gebruik maakt van het heden en geregeld terugkomende flashbacks ontwikkel je als lezer een band met de jonge vrouw. Dat kan niet gezegd worden over haar vader. Het is een onsympathiek persoon die je niet graag in het donker tegenkomt. Al meteen in het begin van het verhaal heb ik een hekel aan zijn manier van doen. Dat de auteur, Tess Sharpe, dit zó overtuigend heeft weten neer te zetten, is bijzonder knap.

De harde leerschool die Duke zijn dochter oplegt in een wereld die het daglicht nauwelijks verdraagt is misselijkmakend. Alles leert hij haar, maakt van haar een nietsontziend heerser en vechter. Daarbij hebben het opgroeien zonder moeder en de gevaarlijke omgeving Harley dusdanig gevormd dat ook zij werkelijk nergens bang voor is, of toch lijkt te zijn. Want in tegenstelling tot Duke is Harley wel in staat tot het voelen van empathie voor anderen en sluit zij haar ogen niet voor de wereld, ze lijkt hierin meer op haar moeder. Het is daar, in die wereld waar ze juist mensen die het slachtoffer zijn van die keiharde omgeving helpt. De situaties waarin Harley terechtkomt zijn niet alledaags en een schrikbeeld voor velen. Ze combineert twee uiterste werelden en maakt die tot die van haar. Dat Harley zich zo goed staande weet te houden in deze mannenwereld, ondanks de verschillen die ze met haar vader heeft, is knap. Tot het moment dat de boel op scherp komt te staan. Is het verschil tussen vader en dochter dan de redding of de nekslag?

De onversneden waarheid is een thriller die de vraag nature vs nurture rechtvaardigt. Wat maakt een persoon van nature tot de persoon die hij /zij is en wat is de invloed van de omgeving waarin hij/zij opgroeit? Een beter boek dan deze thriller kan ik me op dit moment niet heugen daar een voorbeeld van te zijn. Harley is een typisch voorbeeld van goed willen doen in een bizar slechte omgeving en het vechten tegen de elementen, vaak letterlijk. Haar personage is complex en dat weerspiegelt meteen ook haar belevingswereld. Je hebt oprecht met haar te doen maar je hebt meteen ook respect voor Harley. Vooral omdat ze achter vaders rug haar eigen ding doet, puur van haar hart, met haar moeder in gedachten. Harley is een echte overlever, een vechter.

Tess Sharpe heeft mij voor de volle 100% overtuigd met deze rauwe spanningszoeker. Dit is tot nu de beste thriller die ik las dit jaar! Het bevat alles wat een thriller moet hebben; een voortreffelijke spanningsboog, diverse plotwendingen, een geloofwaardige verhaallijn én aansprekende personages. Het zit allemaal zó ontzettend goed in elkaar. Dus of je nu wilt of niet…je gaat voor de bijl met deze pageturner. Ik ben super enthousiast en kan niet wachten op een nieuw boek en/of vervolg van Tess Sharpe!!

En daarom ook meer dan verdiend, 5 sterren. Een absolute mustread!

Meer recensies van Patrice van Trigt