Zoals altijd heerlijk!

Patrice van Trigt 02 november 2019
Ze blijft me fascineren met haar mix van feelgood en serieuze ondertoon. Ik heb het over Jane Fallon. Met een mengeling van romance, humor en een pittige verhaallijn weet ze me echt elke keer weer te pakken. Stuk voor stuk staan haar boeken, bij mij dan toch, gegarandeerd voor heerlijke leesuurtjes.

Ook nu met Even goede vrienden is het niet anders. We maken kennis met de bijna veertigjarige Londense Amy. Ze is een gepassioneerd actrice en speelt mee in een Amerikaanse serie, waardoor de kans op een doorbraak op de loer ligt. Voor opnames is ze nu 7,5 maand in New York gestationeerd en daar heeft ze het goed naar haar zin. In Londen wacht Jack, haar verloofde. Ze wonen al jaren samen en er zijn plannen voor een huwelijk. Je kunt dus gerust spreken van een gelukzalig leventje met mooie vooruitzichten.

Maar dan verandert ineens alles, zowel in New York als in Londen en ze vliegt onverwachts naar huis. Wanneer ze binnenkomt voelt ze dat er iets niet klopt, er liggen spullen die niet van haar zijn, er hangt een geur die niet van haar is, het zijn overduidelijk vrouwenspullen. Heel bedeesd inventariseert ze dit gegeven, ze kan een onderbuikgevoel niet plaatsen en gaat weg. Haar hoofd draait overuren maar uiterlijk blijft ze kalm. Ze moet haar beste vriendin Melissa nú spreken want ze kan wel wat advies gebruiken. Echter wordt het Amy al snel duidelijk dat Melissa juist de laatste persoon is die ze in vertrouwen kan nemen. Amy doet vervolgens net alsof ze weer naar New York is vertrokken maar broeit in Londen op een wraakplan.

Wat kan een verhaal toch heerlijk tot je fantasie spreken! Wat zou jij doen in de situatie waarin Amy zich begeeft in Even goede vrienden? Ga je volledig uit je dak of blijf je net als zij, berekend en kalm, en ga je iedereen eens laten zien uit welk hout je gesneden bent? Een hopeloos scenario dat alle kanten uit kan en dat blijft lang zo. Je voelt gewoon, en dat is typisch Jane Fallon, dat het lange tijd onzeker is én dat er nog iets komt. In dat opzicht is deze auteur ietwat voorspelbaar maar tegelijk is dat ook een gegeven waarop je je juist verheugt!

Het feit dat Melissa en Amy al vanaf hun elfde beste vriendinnen zijn gaat laatstgenoemde niet in de koude kleren zitten. De teleurstelling en verbazing wisselen in hoog tempo af met woede en wraakzin. Alles komt in een totaal ander perspectief en het verraad is uitermate pijnlijk. Daarom juist dat het knap is hoe Amy dit aanpakt. Ze krabbelt letterlijk op na een knock-out en vecht zich terug de ring in. Maar de onverwachte tegenstand is dan weer iets dat ze niet had verwacht en jij ook niet. Al deze elementen maken dat je je ontzettend vermaakt tijdens dit verhaal. Het bevat mooie anekdotes die zowel grappig als verhelderend zijn. Hierdoor krijg je een kijkje in de jarenlange vriendschap, en net als Amy zelf, het besef dat ze altijd tweede viool heeft gespeeld. Maar daar gaat nu een einde aan komen.

Al gniffelend geniet je van wat er gebeurt. Net goed en graag nog meer van dat! De subtiele humor is gortdroog en geregeld schiet ik in de lach. Jane Fallon is heel goed in het beeldend beschrijven van situaties en sferen en het kost je dan ook geen enkele moeite de filmversie in je hoofd af te spelen. Van het foeilelijke vloerkleed tot de e-mails, alles is gedetailleerd en met vlagen hilarisch. Bij deze auteur is het niet grappig omdat het kan maar omdat het in het verhaal thuishoort, en dat is precies goed. Vooral omdat Jack en Mel niet weten dat Amy niet in New York zit maakt de geheimzinnigheid alles extra leuk, wát goed van haar, GO AMY! Dát effect dus.

De ongedwongen schrijfstijl, de inkoppertjes, de flashbacks en de ad remme manier van vertellen maken keer op keer dat boeken van Jane Fallon kleine cadeautjes zijn. Waar komt ze nu weer mee? De kracht van haar verhalen zit hem voor mij in het alledaagse. Ook dit scenario is niet zo vergezocht en daarom doet het heel echt aan. Het zou iedereen kunnen overkomen wat nu met Amy gebeurt. Of je dan ook reageert zoals zij is nog de vraag, het zou zomaar een inspiratiebron kunnen zijn.

Even goede vrienden is dus een aanrader. Het is romantisch, onhandig, leuk (doet me denken aan een mix van Bridget Jones en Mr.Bean) en omdat het heden en verleden heel handig in elkaar overlopen leest het vlot weg. Dat je na 200 pagina's in het 2e deel ineens een verrassende wisseling van perspectief krijgt werkt verfrissend en krijgt het verhaal een totaal andere energie, leuk!
De titel geeft het al weg, dit boek gaat over vriendschap. En hoe! In alle dimensies komt dit thema voorbij en laat zien waar het in de liefde én echte vriendschap om draait: vertrouwen. En daar valt of staat alles bij.

Vier mooie sterren voor deze (h)eerlijke roman/feelgood.

Meer recensies van Patrice van Trigt