Een verhaal vol geheimen

Rcisca 03 augustus 2021
Mathilda's Geheim is het tweede boek uit de trilogie "De Vrouwen van de leeuwenhof " van Corina Bomann. Agneta's erfenis,  het eerste deel, las ik ergens vorig jaar. Ik was erg benieuwd of er veel herinneringen boven zouden komen bij het lezen van het verhaal van Mathilda.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik al heel snel in het verhaal meerdere, Oh ja momentjes, kreeg. Het verhaal van Agneta kwam al snel weer boven drijven en daardoor was ik snel weer compleet verloren in dit verhaal.
Bomann wist me uit mijn dagelijkse ritme te trekken en het boek kostte me dan ook menige uurtjes nachtrust. Haar meeslepende schrijfstijl zorgde ervoor dat ik het boek binnen zes dagen uit las, en dat is voor mij met zo'n dikke pil van ruim 550 pagina's vrij bijzonder. Ook nu zag ik De Leeuwenhof weer volledig voor me. De tuin, de stallen, de weiden en de Paarden, overal had ik het gevoel er deel van uit te maken.

Dit deel lees je vanuit het perspectief van Mathilda. Een jonge vrouw die net haar moeder is verloren. Al snel komt Agneta in haar leven en Mathilda wordt haar Pupil. Ze is nog zo jong, verdrietig en misschien zelfs naïef,  maar heeft ook weinig keus.
Mathilda is in het begin een koppige tante die flink kan laten merken dat ze het allemaal maar vreemd vind. Als ze dan ook nog de zonen van Agneta ontmoet is de maat al snel vol. Marcus haalt het bloed onder haar nagels vandaan. Tussen Mathilda en Ingmar daarentegen ontwikkeld zich een hechte band. Langzamerhand ontdekt ze steeds meer geheimen over haar ware afkomst. Door de jaren heen groeit zij uit tot een verstandige en prachtige vrouw. Bomann weet de groei van Mathilda's persoonlijkheid mooi door het hele verhaal te verweven.

Het verhaal is in 3 periodes geschreven. 1931, 1934 en 1939. Het boek wordt steeds mooier, de laatste periode vond ik dan ook het beste en het meest aangrijpend. We lezen dan hoe het er in het noorden aantoe ging tijdens de tweede wereldoorlog. Ook op De Leeuwenhof is er genoeg te merken van de oorlog, ondanks de neutraliteit van Zweden, en dat zorgt voor ontroerende stukken in het verhaal.

Misschien is het de kracht van Bomann die ervoor zorgt dat je hasr verhalen wilt blijven lezen. Zodra je begonnen bent in dit boek laat het je in ieder geval niet meer los, ver tot na de laatste pagina.

Mathilda's Geheim krijgt van mij 5☆☆☆☆☆

Meer recensies van Rcisca