Zou men moeten lezen

Samuel Derous 01 juli 2023 Auteur
In onze huidige maatschappij is het klaar: de nazi's waren slecht, de geallieerden goed... Iets anders zeggen is vloeken in de kerk.
Maar vaak is een oorlog een stuk genuanceerder dan een verdeeldheid tussen goed en slecht. Goed en slecht worden trouwens vaak pas na een oorlog bepaald.
Het probleem is dat soldaten, zowel van de verliezende kant als van de winnende kant, vooral mensen waren die verplicht werden om oorlog te voeren... En voor de rest hun goede en slechte kanten bezaten, en eigenlijk niet zo heel veel verschillen van mensen in vredestijd.
Dit boek probeert dan ook een iets genuanceerder beeld te geven van de overwinning en de bevrijding dan we misschien gewend zijn.
Zo kan het schokkend zijn te lezen dat er bepaalde meisjes waren na de bevrijding die vonden dat de nazi's een stuk gedisciplineerder waren in hun handelingen naar die meisjes toe dan de geallieerde soldaten die vaak lang en ver van huis verbleven.
Het boek is dan ook interessant, omdat het als het ware een verhaal vertelt dat we niet graag horen, geen moreel verheven helden, maar mensen zoals jij en ik. Ook de vele problemen die met de bevrijding gepaard gingen... het verdriet, de misdaad, de familiedrama's...
Helaas had het wat beter geschreven kunnen zijn.
Maar al bij al een aanrader voor mensen met interesse in WOII.

Meer recensies van Samuel Derous