Niets nieuws en vrij eenzijdig

Samuel Derous 24 januari 2023 Auteur
Ik vind het belangrijk om een mening te vormen om naar alle partijen te luisteren en naar alle perspectieven te kijken.
Dat Poetin een autocraat is, is een vrij grote open deur, toch wil ik graag in het hoofd kijken en begrijpen waarom hij doet wat hij doet. Dat doen we namelijk te weinig. En toch doen we dat vaak wel als het om misdadigers gaat, zo zijn de boeken die in het hoofd van een psychopaat kijken legio.
Terwijl ik al een vrij goed beeld heb van het "Poetin-probleem", hoop ik altijd tot nieuwe inzichten te komen.
Dit boek is hieromtrent geen aanrader. Eigenlijk overstijgt het nooit het mainstream media gehalte, en het meeste wat je in dit boek kunt lezen kun je ook vinden door naar het Belgisch nieuws te kijken of een krant te raadplegen.
De overgrote meerderheid van experts en mensen die ze aan het woord laat, zijn dan ook niet van de zijde van Poetin, meestal gaat het zelfs over mensen die al (lang) niet meer in Rusland wonen. Meer nog, meestal zal ze wel proberen te duiden wat iemand met een Russische gezindheid zegt alsof die persoon door de propaganda van Poetin is gebrainwashed. En dat kan wel zo zijn, maar dat ze gebrainwashed zijn wordt niet met argumenten gestaafd maar als een vaststaand feit gepresenteerd.
Ook bekijkt ze dingen soms een beetje te simplistisch. Zo stelt ze op een gegeven moment dat de reden waarom Rusland Oekraïne is binnengevallen het feit is dat Poetin dat gewoon wilde. Haar boek gaat verder echter wel voor de helft over de redenen waarom Poetin Oekraïne is binnengevallen. En je mag het dan oneens zijn met die redenen, je moet ze wel onderzoeken en serieus nemen.
Het is dus met andere woorden een gemiste kans.

Meer recensies van Samuel Derous