Verwachting overtroffen

Samuel Derous 28 juli 2022 Auteur
Als theoloog stond dit boek natuurlijk al een tijdje op mijn lijstje, ook zonder het lezen van recensies. Toen ik de recensies had gelezen verwachtte ik eigenlijk een zwaar, warrig boek met heel veel moeilijke of hoogdravende taal. Maar dat is niet wat ik ervaren heb. Als er al moeilijke taal werd gehanteerd (buiten de enkele Arabische woorden die erin voorkwamen die dan in voetnoten werden vertaald), las ik daar gewoon over. Het is hier en daar wel vrij plat geschreven, typisch een Amsterdamse, denk ik dan, en niet uit de gegoede wijken ;).
Ik vond het een interessant "verhaal" die heel erg vlot wegleest. Ik zet hier "verhaal" tussen aanhalingstekens, omdat ik eigenlijk niet vind dat het een verhaal is. Het is eerder een rant op haar opvoeding en de cultuur van haar ouders. Een zekere afrekening. Want bovenal is dit boek een clash between cultures. Tussen Turkse Moslims van de eerste generatie en een vrijgevochten, Nederlandse vrouw van de tweede generatie met Turkse roots, die zich niet in het keurslijf van de brave huisvrouw laat wringen, en daardoor vooral botst met de vrouw des huizes.
Wat je dan natuurlijk ook goed voor ogen moet houden bij het lezen van dit boek, is dat je een perspectief leest. Een perspectief die wij beter begrijpen dan het perspectief van de dogmatische moeder, omdat we in dezelfde wereld zijn opgevoed als het hoofdpersonage, waar de strijdlijnen tussen vrouwen en mannen vervaagd zijn, en waar God niet zo'n grote rol meer in ons leven spelen. In de Turkse cultuur van de ouders is die scheidslijn tussen mannen en vrouwen nog heel sterk aanwezig, de man als het alfa-wezen die als het ware voor zijn vrouwtjes zorgt, en de vrouw die vooral het huishouden en de kinderen voor haar rekening neemt. Toch is ook die scheidslijn vrij hypocriet, juist omdat vaak de mannen zich niet aan de regels (hoeven) te houden. Het hoofdpersonage verzet zich dan ook met hand en tand ten opzichte van dat opgedrongen keurslijf die eindigt in een treurig hoogtepunt, waarbij ze dreigt haar familie te verliezen.
Een heel ingrijpend "verhaal" dus. Zeker een aanrader.

Meer recensies van Samuel Derous