Klein maar fijn

Sann.books 08 april 2020
Petite. Anne Marie Grosholtz. Oftewel Madame Tussaud.

Na vijftien jaar gewerkt te hebben aan dit boek, heeft Carey het gepubliceerd. Het is dan ook zijn eerste in het Nederlands vertaalde roman. Door zijn werk bij Madame Tussaud in Londen is hij in aanraking gekomen met het bijzondere verhaal van de oprichtster van het museum. In 445 bladzijdes vertelt Carey het gehele verhaal van Madame Tussaud, waarbij hij gebruikt maakt van korte hoofdstukken (soms enkele bladzijdes). Ik vond dit fijn lezen, en het zorgt ervoor dat je snel door leest. Daarnaast maakten de tekeningen, die Madame Tussaud zelf heeft gemaakt, het helemaal af.

Dit verhaal is soms zo bizar. Het geeft aan dat Carey het verhaal goed geschreven heeft en tegelijkertijd zorgt het ervoor dat het verhaal soms lastig te begrijpen is. Ik vond het soms moeilijk of iets metaforisch begrepen moest worden of dat alles echt gebeurd was. Dit komt aan de andere kant wel overeen met wat Carey schrijft in zijn dankwoord. Het verhaal is gebaseerd op echte verhalen en gebeurtenissen, maar de overgebleven verhalen zijn niet altijd even duidelijk, waardoor Carey sommige leegtes heeft opgevuld met zijn fantasie. Dit wordt mooi verbonden met de historische gebeurtenissen die onopvallend door het gehele boek zijn terug te vinden, zoals de bestorming van de Bastille. Dit is mooi verweven.

Eén ding is zeker: ik heb nooit zoiets eerder gelezen. Het boek is bizar en meeslepend. Dat maakt dit boek uniek.

Meer recensies van Sann.books