Zelfde tijd, ander perspectief

Sanne 20 augustus 2020
“Dandy uit het noorden” is het tweede deel uit de serie “De Grote Eeuw”. In dit boek volgen we Sverre, de derde en jongste broer, die in deel 1 nagenoeg niet aan bod is gekomen.
Sverre heeft tijdens zijn ingenieursopleiding in Dresden de Engelse Albie leren kennen. Sverre gaat na het behalen van zijn diploma met zijn geliefde Albie mee naar Engeland waar blijkt dat Albie Lord Manningham is en met zijn familie op een groot landgoed woont.

Dit tweede boek behandelt dezelfde tijd als in deel 1, maar de geschiedenis wordt nu verteld vanuit een ander perspectief (Sverre).
“Dandy uit het noorden” schetst een mooi tijdsbeeld van het Engeland begin 20e eeuw en dan met name van de upper class en kunstenaars. Homoseksualiteit was gevaarlijk (vanwege reacties van anderen), kolonialisme werd als iets positiefs gezien, moderne kunst kreeg weinig waardering (behalve van de kunstenaars), de industrialisatie nam flink toe, de Titanic zonk en de Eerste Wereldoorlog begon.

“Kunst was ook het vermogen om de werkelijkheid onwerkelijk te durven maken zodat die nog werkelijker werd....”(citaat)

Dit tweede deel van de Grote Eeuw serie had iets minder mijn interesse dan deel 1. Waar in deel 1 meer actie wordt beschreven, gaat het hier vaker om sfeer. Dit boek leek bovendien meer toevalligheden te bevatten, vooral aan het einde. Toch heeft het einde er wel voor gezorgd dat ik benieuwd ben naar het volgende deel.

Meer recensies van Sanne