Heftig onderwerp, apart

Schrijfster Kim Mulder heeft een debuut geschreven dat meteen het eerste boek is uit haar Licht- trilogie. In het donker is geschreven vanuit het perspectief van het hoofdpersonage, die er geen doekjes om lijkt te winden. Doordat ze graag alles toelicht wat haar hoofd zegt, blijft er eigenlijk vrij weinig voor de fantasie van de lezer over en dat kan de geloofwaardigheid wat aantasten. De auteur heeft een rommelige schrijfstijl dat voor verwarring kan zaaien en hoewel ze zorgvuldig een spanning opbouwt, wordt deze aan het einde toch weer tenietgedaan, omdat de lezer het plot al van mijlenver kan zien aankomen. Er is daardoor ook geen sprake van een sterke plottwist. Hoewel dit thema heftig is, probeert Mulder er op haar manier een bepaalde humor erin te mengen die de lezer echt moet liggen, wil dit gaan werken. Elke nieuwe schrijver kan altijd nog groeien en we kijken hier dan ook erg naar uit. In het donker is hoe dan ook een aparte start.

Meer recensies van Saskia Boree - SJM Schrijft