Meer kronkels dan dat goed is voor de lezer.

sven (JustBooks) 18 maart 2023
Suzanna Esther is een Nederlandse auteur, geboren te Amstelveen, die literatuurwetenschap en psychologie gestudeerd heeft. Ze heeft al verschillende boeken op haar naam staan waarvan Revanche de nieuwste telg is.
Het verhaal
Rachel leeft wat terug getrokken in het kleine Franse dorpje Saint-Genius in Bretagne. Ze kocht er een stuk grond met wat gebouwen erop. Met tegenzin verhuurt ze kamers om te kunnen voorzien in haar onderhoud. Om de gasten bezig te houden organiseert ze creatieve en spirituele workshops.
De plannen om een snelweg aan te leggen storen haar hervonden rust en zorgen voor oproer in het dorp. Onverwachts staat haar zeventienjarige dochter op de stoep. Als ze de strijd moet aangaan tegen valse beschuldigingen van de dorpsbewoners verschijnt haar verloren gewaande broer ten tonele.
Alles gaat van kwaad naar erger wanneer er brand uitbreekt, de moeder van de buurman geen teken van leven meer heeft en de buurman zelf rare zaken uitsteekt. Oude geheimen dreigen aan het licht te komen en Rachel weet niet of ze haar zenuwen nog de baas zal kunnen.
Mijn gedacht
Suzanna slaagt erin een verhaal neer te zetten die de lezer in het verhaal gevangen houd. Je blijft lezen tot het uit is. Een vlotte schrijfstijl zorgt hier deels voor maar ook het plot. Het kronkelt in alle richtingen en er gebeurt zeer veel vanuit alle richtingen.
Suzanna slaagt er echt in om enige orde in deze chaos te creëren waardoor je de draad van het verhaal niet zoek raakt.
Nu en dan zijn er wat hints naar het verleden waarvan we maar sporadisch meekrijgen wat er gebeurt of zou gebeurt zijn.
De personages zijn allemaal uniek in hun karakter en op de één of andere manier versterken ze elkaar doorheen het verhaal. Met Rachel als middelpunt van alles met haar dochter als hulp zijn ze een sterk duo in dit verhaal. Maar eigenlijk zijn alle personages genoeg ontwikkeld om het verhaal naar hogere sferen te brengen.
Het slot
Bij het slot springt het verhaal van de ene kronkel naar de andere. Soms heftig, soms subtiel. Pas op het laatste krijg je als lezer mee wat er nu allemaal werkelijk gebeurt, is en wie de verantwoordelijkheid ervoor draagt.
Conclusie
Revanche is een boek dat zeer goed geschreven is en erg vlot te lezen valt. Een plot met meer kronkels dan goed is voor het hart van de lezer. Goed uitgewerkte personages die elkaar helpen om het verhaal te dragen. Maar moeder en dochter zijn de draagbalk van dit boek. Suzanna bewijst met dit boek dat ze haar plaats verdient op de boekenplank van de spannende verhalen lezer.

Meer recensies van sven (JustBooks)