Zwak in vergelijking met andere historische non-fictie

TomD 18 november 2019
Noordwest-Europa, met Lübeck als epicentrum, 1161-1669 (definitief einde 1862). In de 12de eeuw stichtten Duitse koopmansgildes de voorloper van de Hanze, gericht op handel met de gebieden aan de Oostzee. De Hanze ontwikkelde zich als flexibel netwerk met zo’n 200 aangesloten steden en 4 Kontore (centrale omslagplaatsen) Brugge, Bergen, Londen en Novgorod. Bestuurlijk orgaan was de Hanzedag, een vaak georganiseerd treffen. Lübeck was informeel aanvaard als het “Hoofd van de Hanze”.
Helaas bood het boek niet wat ik ervan verwacht had. Dun, ongeveer 200 p. Dat hoeft geen probleem te zijn, het vaak gehoorde less-is-more is daarvan het sprekende bewijs. Van die 200 p. is nauwelijks 113 p. doorlopende tekst. Ook hier zou het less-is-more moeten wezen, maar nee! (de overige 80 p. zijn gewijd aan o.a. lijst van Hanzesteden, begrippen, chronologie van de Hanze, overzicht van musea). Alles blijft vaag en onsamenhangend. Eerder na en naast elkaar staande hoofdstukken dan een geïntegreerd geheel dat concreet maakt, waar leven in zit. Een gemiste kans. Geen overzichtelijke kaarten, geen diepgaande hypotheses, verbanden of verklaringen, nee, het blijft bij beschrijvingen die weinig betekenis geven. Zwak in vergelijking met andere historische non-fictie die in dit segment heden ten dage verschijnt.

***
Toegevoegd aan mijn lijst "Middeleeuwen", non-fictieboeken die ten minste voor een aanzienlijk deel de middeleeuwen (500-1500) belichten.

Meer recensies van TomD