De geest van het humanisme

TomD 08 juni 2020
Antwerpen, begin 16de eeuw. Pieter Gillis is verliefd op boeken, op Latijn en op het humanisme. Zijn leven neemt een hoge vlucht. Erasmus, Thomas More en Albrecht Durer maken deel uit van zijn vriendenkring. Als gelovige en als humanist vecht hij voor intellectuele en religieuze vrijheid. Als de eerste tekenen van religieus fanatisme (rooms-katholiek versus protestant) de kop opsteken, begint hij zijn levensverhaal op te schrijven. Telkens hij een hoofdstuk klaar heeft, stuurt hij het naar een vriend in Frankrijk. Zo groeit zijn levensverhaal.
Dit historisch perfect gesitueerd en gekaderd verhaal is origineel opgebouwd. De eerste hoofdstukken zijn nogal vlak, maar daarna wordt het een fantastische roman. Erasmus en More zijn Pieters vrienden, maar hij pleit hen niet vrij van kritiek! Het boek ademt de geest van het humanisme. De schrijver confronteert de lezer met de gevolgen van zinloze regeltjes, geboden en verboden. Hij geeft een fantastische kijk op de eerste decennia van de 16de eeuw, voert de groten der aarde ten tonele met Antwerpen als decor. Tussen elk hoofdstuk staat een mooie illustratie. Nee, geen poƫtisch taalgebruik en ietwat gekunstelde dialogen, maar een schat aan informatie in een sluitend historisch kader. Auteur Joris Tulkens mag doorgaan met het schrijven van historische romans als deze, ik lees ze graag!

Meer recensies van TomD