Spanning, humor en actie met een interessante protagonist

vero13 10 maart 2024
Niels Verdeng heeft wat tegenslagen te verwerken. Zijn relatie liep op de klippen door zijn drukke werkschema. Niet veel later blijft er van die drukke agenda niets meer over. Hij werd verdacht van samenwerking met de maffia en oneervol ontslagen uit het Gentse politiekorps. Hij kan voorlopig zijn intrek nemen in het huis van een vriend en probeert door gebrek aan officiële papieren een onderzoeksbureau te beginnen ( privédetective off the record). Een dame Samantha Clootvens meldt zich en meent gestalkt te worden door een man in een Discovery. Niels neemt het aanbod aan maar niet alleen wordt hij door haar in de zak gezet, het is een begin van een hele resem aan incidenten die Niels steeds iets dieper in de shit duwt. Er blijkt maar geen einde te komen aan de ellende, de wet van Murphy heeft er niets aan.

Dit is het eerste deel van een nieuwe serie met Niels Verdeng als hoofdpersonage. Helaas kan ik (nog) niet vergelijken met de vorige reeks van deze auteur, maar daar zal in de toekomst aan gewerkt worden.

Vanaf het begin volgen we de perikelen van Niels Verdeng na zijn jammerlijke ontslag. Het verhaal wordt in de ik-vorm verteld waardoor je algauw een nauwe band voelt met de protagonist.
Zijn gevoelens worden duidelijk overgebracht, zo ook zijn innerlijke gedachten, zowel hoopvolle, deprimerende maar ook denigrerende en verwensende.

De schrijfstijl is heel direct, vlot en vooral recht voor de vuist met veel humor. De spitsvondige opmerkingen, rake beschrijvingen en hilarische toestanden toverden af en toe een glimlach op mijn gezicht. Toch is er ook spanning en veel actie waardoor een mooie balans wordt gecreëerd.
Gent en omstreken is het decor in dit verhaal en daarbij komen zowel Lovendegem, Lochristi, Gentbrugge en Gent centrum aan bod. Het voelt altijd als thuis om je zo alles voor ogen te zien afspelen en rond te paraderen samen met het personage. Ook verschillende details die in het nieuws verschenen of kleine acties zoals bijvoorbeeld de ‘babbelkontcampagne’, krijgen een plekje, waardoor alles realistischer over komt.

Het plot zit goed in elkaar, en wordt chronologisch verteld. Heel gemakkelijk te volgen dus en stapsgewijs worden nieuwe personages geïntroduceerd waardoor het nergens overweldigend of onoverzichtelijk werd.
Er gebeurt veel, en helaas is onze Niels toch telkens weer de pineut of onrechtstreeks verbonden met de incidenten.
Daardoor blijft je aandacht vast gehouden en ook de verschillende wendingen maken het geheel onvoorspelbaar.

Het verhaal op zich is mooi afgerond, maar staat al klaar om er een vervolg aan te breien. Blij dat ik dit boek kon ontdekken en kijk met volle goesting uit naar het vervolg.
En ja, deze auteur heeft er een fan bij, en zijn vorige reeks komt zeker ook aan de beurt.
Kortom een misdaadroman vol acties en reacties, humor en sarcasme, spanning en vooral veel leesplezier!

Meer recensies van vero13